Annons

Måste man ha studio som porträttfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Här kommer en fråga som vissa kanske uppfattar som lite knasig. Men jag undrar om man måste ha en studio/ateljé för att kunna jobba (klara sig) som porträttfotograf.

De flesta av min porträtt tas utomhus eller i speciella miljöer. Och när det behövs en studio kan man ju alltid låna eller hyra en.

Men frågan är om det är hållbart att jobba så i längden. Vi har ju tyvärr en rätt bedrövlig vinter här i (södra)Sverige. Resulterar det i att man förr eller senare måste skaffa en lokal om man vill kunna klara sig på sitt plåtande?

Vad anser ni med erfarenhet i ämnet?

/Joakim

Som bröllopsfotograf så är man inte alltid i studio.. det är kanske bäst på plats.

mao tror jag att man klarar sig utan studio men det är ett bra hjälpredskap i vissa sammanhang.

Sen finns ju produktfoto då du antagligen inte klarar dig utan i vissa fall.

Personligen skulle jag ha svårt att klara mig utan studio. Det är inget måste med en studio. Det är däremot mycket bekvämare att ha allt uppställt på samma ställe.

Nu lever jag visserligen inte av foto i den meningen att jag har en egen studio och bara plåtar utan gör det mest som ett extraknäck vid sidan av studierna, men jag tänkte att jag kunde yttra mig i alla fall ;)

När jag plåtar bröllop ( inte så ofta än så länge) så tar jag utomhus på plats vid kyrkan eller någon annan plats vi har bestämt innan.
MEN jag har med mig en liten portabel studio med ett par blixtar och bakgrund som jag kan slänga upp på en relativt liten yta om det skulle ösa ner och det inte går att lösa på annat sätt.

Greven

En studio behöver inte vara dyr. Jag vet en i Enskede som har porträttstudio i sitt ombyggda garage. Det går ju också att hyra en hobbylokal i en del fastigheter.

Bröllop, företagsporträtt, porträtt åt tidningar behöver iaf inte studio.

Tack för era svar.

Ja det kanske räcker med några separata studioblixtar som man kan ställa upp när nöden så kräver.

Jag får väl testa helt enkelt! :)

/Joakim

Det går bra med vanliga blixtar också. Det som skiljer en studioblixt är att den har snabbare uppladdningstid och inställningsljus.

jag ska bygga en ministudio i mitt arbetsrum på jobbet med två studioblixtar och några bakgrunder. Billigt och räcker långt. hade varit toppen med någon form av svängarmar...

Det finns säkert flera smarta sätt att lösa det där med studio på ett billigt och enkelt sätt, men som ändå funkar utmärkt.

Ett (eller ett par) lämpligt tygstycke som kan hängas upp kan ju utan problem bli en billig fond. Och begagnade studioblixtar kan man ju faktiskt få tag i för en rimlig peng.

Så med lite fantasi och kreativitet kan man nog lösa det där med studio om det skulle behövas.

/Joakim

Jag började utan studio/ateljé. Det gick bra. Men efter att jag skaffat mig en studio har jag fått mer uppdrag. Inte bara studioplåtningar utan även andra jobb 'on location'.

Jag tar emot mina kunder i studion och många tycker nog att det känns mer seriöst med en studio. Fråga mig inte varför men det känns så.

Så även om jag inte gör många plåtningar i studion så finns den där för att ta emot kunder :D

Visst blir det även plåtningar i studion i form av porträtt, mest barn faktiskt.

Men starta utan och efter ett tag kanske du känner dig redo med en studio. Och det behöver inte hellet bli dyrt, som ni gått igenom.

Lycka till!

Patrik

PatrikAdolfsson skrev:
Jag började utan studio/ateljé. Det gick bra. Men efter att jag skaffat mig en studio har jag fått mer uppdrag. Inte bara studioplåtningar utan även andra jobb 'on location'.

Jag tar emot mina kunder i studion och många tycker nog att det känns mer seriöst med en studio. Fråga mig inte varför men det känns så.

Så även om jag inte gör många plåtningar i studion så finns den där för att ta emot kunder :D

Visst blir det även plåtningar i studion i form av porträtt, mest barn faktiskt.

Men starta utan och efter ett tag kanske du känner dig redo med en studio. Och det behöver inte hellet bli dyrt, som ni gått igenom.

Lycka till!

Patrik

Intressant, jag påstår mig ha en studio, vilket jag visserligen har men den är inte inredd än, men den ska bli en studio. Min tanke var att det ser bra ut om man har en studio när man besöker hemsidan. Jag kommer dock inta att ta emot kunder där eftersom jag bor ute i buschen, men som sagt, det verkar seriöst när man besöker hemsidan.

Bilagor

• lillstugan.jpg
    lillstugan.jpg
    37.5 KB · Visningar: 397
PatrikAdolfsson skrev:

Klart att det känns mer seriöst med en studio. Många ser en fotograf som någon med en studio, med blixtar, bakgrunder och stativ, så ska det vara. Precis som en läkare alltid har vit rock, en bilmek skitig overall och polisen uniform.

Dessutom så får man väl också anta att de flesta också ser att någon som har råd att hålla en studio också är en seriös fotograf som har många uppdrag eftersom fotografer har råd med allt det där som finns i en studio.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar