Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha HCA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandros

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt så har man HCA:n för att förkorta sköljtiden både för film och papper. Men jag har framkallat några filmer nu utan att använda HCA och sköljt i 20 minuter.
Tänkte nu försöka mig på papperskopieringen men har fortfarande inget HCA. Går det att köra utan och hur länge ska man då skölja korten?

För plastpapper är HCA onödigt. För batyrpapper är det i praktiken nödvändigt, annars blir sköljtiderna extremt långa.

"Skölj

Tag upp kopian ur fixet, låt den rinna av och för över den i sköljvattnet. Skölj i rinnande vatten i fem minuter. Vattentemperaturen ska vara omkring 20 grader. Om bilden sköljs för kort tid stannar en del fix kvar vilket ger upphov till fläckar på bilden efter en tid. För lång sköljning är inte heller bra eftersom vattnet då börjar tränga in under papperets plastade yta."

från sidan: http://www.fortunecity.com/westwood/dress/705/morkrumsskola.htm

tror mig ha läst att två tre miuter ska räcka, men vet inte.

För film brukar man rekommendera 30 minuters sköljning i 20º om man inte använder HCA. Med HCA kan man dra ned på tiden till bara 5 minuter enligt många, men jag föredrar 7-10 minuter.

ANNONS