Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha 2 externa blixtar för att köra trådlöst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en AF 360 FGZ på väg, och har läst runt lite.

Måste man ha 2 externa blixtar för att köra trådlöst? eller styr den inbyggda?

MVH
Peter

Hej Peter.

Det räcker med den inbyggda.
Ställ kameran i trådlöst läge och blixten i trådlöst+ slave.

Micke.

Om du har första versionen av FW i kameran måste du uppdatera den först för att det skall fungera. V1.10 eller senare krävs.

//Lars

Ang. K100D så stämmer väl föregående inlägg bara delvis. I alla fall när det gällde min förra kamera, en *ist DS, så kunde den ju styra Pentaxblixtarna trådlöst. Det som saknades var möjligheten att trigga de externa blixtarna utan att använda den inbyggda blixten som huvudblixt. (Med k10 så är det ju möjligt att endast använda förblixtar för att trigga de externa.)

Om jag inte fått allt om bakfoten så är det väl en förblixt som triggar blixten, end of story? Eller hud tänkte du?

lynxx skrev:
Och varför skulle man vilja trigga med förblixten? Lång slutartid och andra ridån eller??

Det är inte alltid man vill ha ljus från blixten som syns i bilden. Exempelvis om man ställer den externa blixten på sidan av motivet och vill ha en helt svart skugga på andra sidan. Om den inbyggda blixten kommer med i exponeringen missar man den svarta skuggan då den kommer att bli upplyst av den interna blixten.

Då förstår även jag frågan, när den är besvarad.. För att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är det alltså denna funktion som saknas i alla andra modeller än K10d.

peppetv4 skrev:
Då förstår även jag frågan, när den är besvarad.. För att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är det alltså denna funktion som saknas i alla andra modeller än K10d.
mig veterligt så kan man inte trigga nån av pentax eller sigmas blixtar trådlöst via den inbyggda blixten...
för den inbyggda blixten smäller väl alltid av en förblixt (p-TTL) som triggar andra blixtar även om man bara tänkt ha dem som dumma blixtar...

/K100d ägare som hoppas han inte missat en vital funktion i hans kamera...

Tack för alla svar.

Jag glömde visst att skriva att jag har en K10D
med senaste firmware.

Nu längar jag till i morgon då jag kan hämta blixten o börja leka :)

Jag har en K10 framför mig som jag lånat av Pentax. Håller nämligen precis på med ett stort test av marknaden (näst intill) alla blixtar. De missade tyvärr att skicka med en manual till kameran. Har nu försökt ett tag att hitta var jag ställer in den inbyggda blixten att styra den externa, men utan resultat. Var finns den inställningen?

Hittade en manual till K100 på pentax.se men ingen för K10. Vet någon om den finns att ladda ned någonstans?

Tackar, där fanns all info. Det var helt enkelt jag som slarvade i undersökandet av menyerna efter uppgraderingen av firmware.

Blixten verkar annars vara riktigt trevlig.

Bruksanvisning

Hej Robin!

Gå till Pentax svenska sida klicka service - bruksanvisningar - K10D manual.

Micke.

peppetv4 skrev:
Ang. K100D så stämmer väl föregående inlägg bara delvis. I alla fall när det gällde min förra kamera, en *ist DS, så kunde den ju styra Pentaxblixtarna trådlöst. Det som saknades var möjligheten att trigga de externa blixtarna utan att använda den inbyggda blixten som huvudblixt. (Med k10 så är det ju möjligt att endast använda förblixtar för att trigga de externa.)
Du bör inte kunnat styra de externa blixtarna med den inbyggda. I sådant fall bör du kört dina blixtar i slavläge.
Innan K10D så var det bara *IstD som kunde köra trådlös styrning, med hjälp av den inbyggda, av externa blixtar.

/Peder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar