Annons

Måste jag ha specialfilter till Vidvinkel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Ja, det råder tydligen delade meningar om det.
Står i begrepp att köpa mig ett Sigma 10-20 Vidvinkelzoom. Då blir frågan som lyder:
Funkar det med ett "vanligt" Polfilter eller måste man ha ett extratunnt filter pga att man annars får för mycket vignettering eller vad det heter.
Någon med erfarenhet i detta spörsmål ??

Tacksam för tips innan filterinköp.

Hälsningar

Hasse

Min erfarenhet är att polfilter funkar väldigt dåligt på vidvinkel gluggar, effekten täcker tex. inte hela himmelen, det blir inte snyggt helt enkelt, men att ta bort blänk funkar nog, jag har inte provat själv, jag lade ner polfilter med vidvinkel när jag såg resultatet på landskapsbilder.

/kent

Jag tycker att det blir snyggt jag, med blåtonande himmel och lite vinjettering. Men det beror väl på typ av bilder och tycke och smak.

Pratade idag med en nasare på Cyber, och han sa att man måste ha de extratunna UV och Polfiltren för att inte få vinjettering med denna glugg.
Jag gillar verkligen Pol-filter, man får en väldigt mustig himmel.

Jag har inte sigma-gluggen men "motsvarande" Tokina 12-24. Jag har B&W's ultra slim pol-filter till det och får en del vinjettering vid 12mm. Vid 13mm försvinner det. Jag skulle nog rekommendera att köpa det tunnaste du kan hitta.

Att man får "vinjettering" med polfilter på vidvinkel beror väl ofta helt enkelt på att filtrets effekt (ex. mörkare himmel) beror på vinkelt till solen ?
Med en vidvinkel som täcker in en stor del av himmlen så kommer det ju vara så att vinkeln till solen ute vid kanterna skiljer rätt mycket från vinkeln i centrum.

Filtrets uppbyggnad spelar naturligtvis också roll, men att helt få bort "graderingen" gå väl knappast.

Ok, jag menade inte "vanlig" vinjettering utan att filtret skymmer objektivet. Och det kan man vara utan... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar