Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många pixelfel? (Pentax K-7)

Produkter
(logga in för att koppla)

nic

Ny medlem
Hej!

Vet inte om jag lagt denna tråden i rätt del av forumet, så ursäkta om jag är ute och seglar..

Jag var ute häromkvällen och fotade lite mer långa slutartider i närheten av huset och när jag kom in och började kolla på bilderna i datorn såg jag att det är väldigt mycket gröna, röda och blå prickar i mina bilder.. Är detta fel på min kamera, eller kan det röra sig om skit inne i kameran?

Kolla in bilden för att se själva..

http://data.fuskbugg.se/skalman02/_IMG6968_.jpg

Det handlar om heta pixlar och de är helt naturliga, men besvärliga i vissa situationer som din. Ju längre slutartid, desto mer syns dem. Visa har mer, visa andra mindre. I bland försvinner vissa, och ibland blir dem fler efter ett tag. Vissa kameror har en mapping funktion som tar bort dem. Andra måste in på verkstad. Det finns också en funktion i kameran för längre slutartider där den tar två exponeringar, den vanliga och sen en till där jag har för mig spegeln är nedfällt. Efter det räknar den ut vilka som är heta pixlar och mappar bort dem.

Det handlar om heta pixlar och de är helt naturliga, men besvärliga i vissa situationer som din. Ju längre slutartid, desto mer syns dem. Visa har mer, visa andra mindre. I bland försvinner vissa, och ibland blir dem fler efter ett tag. Vissa kameror har en mapping funktion som tar bort dem. Andra måste in på verkstad. Det finns också en funktion i kameran för längre slutartider där den tar två exponeringar, den vanliga och sen en till där jag har för mig spegeln är nedfällt. Efter det räknar den ut vilka som är heta pixlar och mappar bort dem.
För att komplettera. Kallas dark frame när man tar två exponeringar. Går att göra manuellt, och går att låta kameran sköta det. Manuellt använder jag när jag tar flera exponeringar och lägger ihop för att med den sista dark frame plocka bort de heta pixlarna.

Hittade funktionen Pixel Mapping i min kamera nu.. Kan ha gjort underverk. Ska dra ut och testa ikväll igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar