Annons

Månförmörkelse

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Om ni inte visste det så ska det snart ske en månförmörkelse.

Jag läser och citerar ur ett månads magasin:

"I början av mars kan man uppleva månen byta färg, när vi har första parkett under en förmörkelse"

"VAR
När förmörkelsen börjar, står fullmånen cirka en tredjedel upp på himlen mot sydost. Mitt i totaliteten har månen nått över i söder och står cirka halvvägs upp."

"NÄR
Förmörkelsen börjar den 3 mars klockan 22.30. Från 23.44 är den total, och det fortsätter den att vara fram till 00.58. Klockan 02.11 är föreställningen över"

".... Det sker med lite mindre än ett halvårs mellanrum (närmare bestämt 173 dagar) som även kallas ett halvt drakoniskt år."
 
Månen byter färg.... detta då soljuset ska passera genom jordens atmosfär...

Måste bli läckert att se.


Ero:
Spektaklet börjar 23.44 den 3 mars.... så de första bilderna borde dyka upp den 4 mars...
 
Nu börjar det låta som en riktig utmaning

PITCH skrev:
Månen byter färg.... detta då soljuset ska passera genom jordens atmosfär...

Måste bli läckert att se.


Ero:
Spektaklet börjar 23.44 den 3 mars.... så de första bilderna borde dyka upp den 4 mars...

Hinna ta bilden
In i datorn
Jobba i PhotoShop
Spara i rätt storlek
Lägga till bild på Fotosidan
Lägga bilden i Poolen
Allt på mindre än 15 minuter. Det kan ju faktiskt röra sig om 1-15 minuter beroende på när de snyggaste färgerna inträffar.
Någon borde väl hinna och hyllas!

/AnWi
 
Re: Nu börjar det låta som en riktig utmaning

AnWi skrev:
Hinna ta bilden
In i datorn
Jobba i PhotoShop
Spara i rätt storlek
Lägga till bild på Fotosidan
Lägga bilden i Poolen
Allt på mindre än 15 minuter. Det kan ju faktiskt röra sig om 1-15 minuter beroende på när de snyggaste färgerna inträffar.
Någon borde väl hinna och hyllas!

/AnWi

Fler tips:

Kameran kopplad direkt till laptopen (slipper mellanlanda på minneskort).

Jpeg! Din kamera är den snabbaste rawkonverteraren du har.

Wlan-täckning i trädgården och uppladdning till FS-album förberedd i browsern.

Må bäste fotografen vinna!
 
Förmörkelsen börjar den 3 mars kl 22:30, den totala fasen är 23:44 - 0:57 och förmörkelsen slutar 4 mars 2:11.

Under den partiella fasen kan man exponera som vanligt för månen men exponeringen bör ökas lite ju mindre månen blir.

Riktlinjer är med ISO 100 och bländare 5,6:
fullmåne = 1/250 s
halvmåne = 1/125 s
månskära = 1/60 s
tunn månskära = 1/30 s - längre

Använd histogram om du kör digitalt. Vitbalans direkt sol.

Den helt förmörkade månen är mycket mörk. Ljusstyrkan och färgen varierar från förmörkelse till förmörkelse. Variera exponeringen. Det kan behövas upp till flera sekunder med ISO och bländare enligt ovan. Med riktigt långt tele rör sig månen då för mycket för at bli skarp.

Totalt förmörkad måne
 
Be en bön ...

Det kan ju bli en riktigt trevlig lördagkväll. Och en betydligt trevligare tid på kvällen än förra gängen det begav sig. Då drog det igång vid 02-tiden om jag inte missminner mig och höll på till 05-tiden. Lång natt blev det.
Så vi får väl alla be en stilla bön om en liten lättnad i gråvädret
 
Senast ändrad:
PITCH skrev:

Ero:
Spektaklet börjar 23.44 den 3 mars.... så de första bilderna borde dyka upp den 4 mars...


Det är ju hela 16 minuter till godo. Borde inte vara några som helst problem med dagens snabba digitalkameror, för det är väl just därför vi uppgraderar kameran en gång om året? ;)

-Eero

P.S. Vore du Aftonbladets pressfotograf på OS när Sverige slår in guldmålet i sudden death i ishockeyfinalen, så skulle bilden nog ligga på Aftonbladet.se inom 3-5 minuter efter att du trycker ner avtryckaren. Kanske ännu snabbare, någon som vet?
 
Jamen nu har ni väl fel? Spektaklet slutar ju 23.44, när månen blir totalt förmörkad? Med all respekt för Olles bild så tar väl de flesta av oss bättre bilder innan 23.44? Efter 00.58 hade jag ändå tänkt sova...
 
Den tidiga partiella fasen är lite trist. När månen är nästan helt förmörkad börjar man i skraven se lite av den röda färgen. Bäst färger får man mitt i den totala fasen, dvs ca mellan 00:00 och 00:30.
 
BengtJohnsson skrev:
Jamen nu har ni väl fel? Spektaklet slutar ju 23.44, när månen blir totalt förmörkad? Med all respekt för Olles bild så tar väl de flesta av oss bättre bilder innan 23.44? Efter 00.58 hade jag ändå tänkt sova...


Nej, nej, nej, det är då det roliga börjar.
 
Här är en bild jag tog vid månförmörkelsen 2004. Tagen genom mitt teleskop på motsvarande 1524mm.
 

Bilagor

  • gs_20041028_0001.jpg
    gs_20041028_0001.jpg
    34.6 KB · Visningar: 929
Denna bild visar faserna innan totaliteten inträffar.
 

Bilagor

  • gs_20041028_0002.jpg
    gs_20041028_0002.jpg
    22.6 KB · Visningar: 930
Ingen som vet hur man räknar ut brännvid då man fotograferar med kamera genom tubkikare? Vet att om jag skaffar en adapter för systemkamera så blir brännvidden 1000mm. Men nu har jag ju en Fuji E900 kompakt som jag tar bilder med, och då blir det väl genast lite mer invecklat då både kamerans optik och okularet på kikaren är med?

Får hoppas på molnfritt så jag kan få lite skapliga månbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.