Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månen????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att det är ganska svårt att få till en bra bild i en exponering. Månen är ju belyst av solen och ska exponeras ungefär som du gör en vanlig solig dag. Alltså slutartid = 1/ISO talet och en bländare på kanske 8. En ISO 100 film ger alltså ca 1/125 och bländare 8 (här får man väl experimentera något steg upp och ner för att se vad som blir bäst).

Om du kombinerar denna exponering med en "jordmiljö" i kvälls- eller nattljus så kommer den att bli kraftigt underexponerad. Jag misstänker att det enda sättet att få till det är att antingen dubbelexponera (placera in månen på lämpligt ställe och ta en bild på bara den, ta sedan en exponering av miljön utan att månen är med och passa in den först exponerade månen så att den hamnar bra i bild nr 2) Alternativet är nog någon form av sandwich bild.

Thomas F

Jag har läst någonstans att man bör överexponera en aning (0,5-1 steg) för att få månen ljusare än medelgrå. Bäst är nog om man har inbyggd spot-mätare dock. Se bara till att månen fyller HELA mätcirkeln!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar