Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Målkameran i OS-hockeyn?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Har precis sett Sverige bli OS-mästare (igen)
och det var en pärs.. huvaligen.. men ack så j***a skööönt..

Men frågan jag vill ställa är ang de ultracoola bilderna som bl a GETTY tar inifrån målburen
bild 6 t ex) från Aftonbladets "Bildextra Rekordrysaren Här är OS-finalen i bilder."
http://www.aftonbladet.se/

Vad sitter det för kameror där och vilken glugg tror ni används?
(1D MkII+14/2.8 eller 20D+10-22/3,5-4,5 kanske)

Undrar även vad det är för utrustning "runt omkring" bilden.. radiosändare, lådan som kameran sitter i m m som gör att bilden tas, ställer man skärpan innan manuellt eller går den på auto?

Har du nån fundering eller vetskap så skriv gärna nåt..

Vore kul att veta hur de stora drakarna gör.
 
Det är en 1Ds mkII som sitter där, antar att det sitter ett 15mm fisheye på den, bilderna är utsnitt från mitten..
 
det jag imponeras lite av är skärpedjupet...

1 ishockeyrink med hyfsat ljus.
2 kameran är max en halvmeter från lunkqvist, men skärpan är från pucken ända bort till andra sidan!
 
Kalle_B skrev:
det jag imponeras lite av är skärpedjupet...

1 ishockeyrink med hyfsat ljus.
2 kameran är max en halvmeter från lunkqvist, men skärpan är från pucken ända bort till andra sidan!

Varför det? Fisheye ger enormt skärpedjup oavsett bländare.
 
jao.. men ajg sjlv har aldrig använt ett så jag har inga referenser. Visst bra skärpedjupp är en sak, men trodde aldrig att det var full skärpa från 0 till oändligt i princip.
 
Ja, eftersom avbildningsskalan tillsammans med brännvidden på ett fisheye, typ Canons 15mm är oerhört liten så får man ett grymt skärpedjup. Hyperfokallängden med EF 15/2.8 vid f/5.6 är runt 120 cm. Detta ger ett skärpedjup mellan 65 cm till oändlighet. Vid f/8 ger gluggen ett skärpedjup som sträcker sig mellan 45cm och oändlighet..
 
Okej!

Men vad säger ni om runtomkring-grejerna, radiosändare m m.

Och hur tar de bilderna??

Skulle vara intressant att veta.

/Daniel
 
Kalle_B skrev:
tänk om man kunde få ett sådant skärpedjup utan förvrägningen... :) det vore mumma

Tror säkert att Canon har raktecknande supervidvinkel med i princip lika bra skärpedjup. Har själv en raktecknande Voigtländer SW-Heliar 15mm/4,5 till Bessa/Leica m.fl som redan vid största bl 4,5 har skärpedjup från 75cm - oändligt.
 
Graal skrev:
Tror säkert att Canon har raktecknande supervidvinkel med i princip lika bra skärpedjup. Har själv en raktecknande Voigtländer SW-Heliar 15mm/4,5 till Bessa/Leica m.fl som redan vid största bl 4,5 har skärpedjup från 75cm - oändligt.

Kanske ändå inte? Heliaren tillverkas ju med Nikon-bajonett för deras kameror med manuell spegelupfällning (bakre linselementet sitter för nära filmplanet så spegeln måste vara i uppfällt läge hela tiden - tillbehörssökaren används i stället). Canon-ägare brukar använda en Nikon/EOS-adapter för att kunna använda den på sina kamerahus.
 
I vissa hallar så lär det finns studioblixtar monterade i halltaket och kopplade till kameran. Kanske är det så även i detta fallet.
 
Hej på er!

Jag har lite roliga fakta om målkamerabilderna...

Jag är nämligen enda svensk som äger en exakt likadan box som sitter i målet under os-matcher. Jag har gjort några tester i sammarbete med svenska ishockeyförbundet, och det ligger för närvarande under utredning om jag skall få tillåtelse att använda det på elitseriematcher i Sverige i framtiden.

Det är bara en kille i hela världen som tillverkar de godkända boxarna, och jag träffade honom när jag plåtade Toronto-Detroit i NHL för ett par år sedan, och jag köpte en box av honom. Materialen i boxen är framtagna i samarbete med ledande målvaktsskydd (vadderingen) och plexiglastillverkarna i USA.

Boxen monteras med en Manfrotto Superclamp i mittstolpen i målet. Man kan använda vilken digitalkamera som helst och vanligtvis används "fisheye" eller någon form av vidvinkelglugg.

Kameran utlöser man med remote. Jag använder Pocket Wisard transmitter och reciever.

/Niklas Larsson
 
En liten teknisk fråga där. Hur triggar man en canonkamera med en PW. Har själv en PW och blir nyfiken på vad man behöver köpa till i så fall?
 
Niklas Larsson skrev:
Hej på er!

Jag har lite roliga fakta om målkamerabilderna...

Jag är nämligen enda svensk som äger en exakt likadan box som sitter i målet under os-matcher. Jag har gjort några tester i sammarbete med svenska ishockeyförbundet, och det ligger för närvarande under utredning om jag skall få tillåtelse att använda det på elitseriematcher i Sverige i framtiden.

Det är bara en kille i hela världen som tillverkar de godkända boxarna, och jag träffade honom när jag plåtade Toronto-Detroit i NHL för ett par år sedan, och jag köpte en box av honom. Materialen i boxen är framtagna i samarbete med ledande målvaktsskydd (vadderingen) och plexiglastillverkarna i USA.

Boxen monteras med en Manfrotto Superclamp i mittstolpen i målet. Man kan använda vilken digitalkamera som helst och vanligtvis används "fisheye" eller någon form av vidvinkelglugg.

Kameran utlöser man med remote. Jag använder Pocket Wisard transmitter och reciever.

/Niklas Larsson



Intressant.

Var får man tag i en sån och vad kostar lådan?

/Daniel
 
Michael Katona skrev:
En liten teknisk fråga där. Hur triggar man en canonkamera med en PW. Har själv en PW och blir nyfiken på vad man behöver köpa till i så fall?

Det är en sladd man kopplar mellan kopplar mellan kameran och PW. Den är rätt så dyr.. Ca 1500 kr har jag för mig...
 
danielll skrev:
Intressant.

Var får man tag i en sån och vad kostar lådan?

/Daniel

Tyvärr krashade min dator för ett tag sedan och då försvann alla mina kontaktuppgifter...

Killen som säljer dom heter Dave och jobbar som hockeyfotograf i Kanada.

Jag betalade 500 USD för boxen. /Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.