Annons

Måla om huset i Photoshop ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Kan någon duktig photoshoppare ge mig en bra vägledning om hur man enklast kan testa olika färger på mitt hus.

Tänkte ta en bild med en 10D och sedan leka med en i PS.

Skulle vara bra om man kan välja färg dels på fasaderna och dels på knutar och dörr/fönsterfoder.

Antar att jag behöver använda lager och grejer men är ingen fena på det, och sedan måste det ju vara lite genomskinligt så man ser mönstret från panelen och sånt.

Enklast är att lägga ett tomt lager ovanpå husbilden och välja mixningsläge färg/Color för just det lagret.

Sedan väljer du ut en lämplig färg i färgpaletten och målar i det tomma lagret.

Vill du prova andra färger gör du nya lager.

Mixningsläget Color gör att bildlagret behåller ljusheten (det vill säga ytan och mönstren) men färgen blir den som du målat med.

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    6.4 KB · Visningar: 797
Jag ska ta och ladda hem det där programmet och testa det, kommer ta en stund på modem dessvärre.

Det har sina nackdelar att bo i Norrland ibland men till jul får jag bredband, fast nu hinner jag ju gå ut och ta korten på huset istället.
Lika bra att passa på när det råkar vara fint väder.

Mipert:

Om jag förstår dig rätt så får jag måla med musen för varje ny färg.

Kan jag inte istället göra nått lager som jag sedan bara kan byta färger på ?
Alltså att jag bara gör nått "markeringslager" noga en gång och sedan väljer färg på det i nån palett eller liknande ?

Fredrik.
Du kan måla huset en gång, antingen med pensel eller genom att markera huset och fylla med färg.
Sedan kan du använda Hue/saturation (engelska) som du hittar under image/adjustments.
Dra i spaken för Hue så kommer färgen ändras framför ögonen på dig.

Finns miljoner sätt att lösa uppgiften på. :)

Om du har nya CS så kan du använda dig av en speciell pensel (Color Replacement Tool) som man målar om det man vill ändra färg på. Eller så kan man använda "Replace Color" under Image/Adjustments, en gammal hederlig funktion.

Lycka till!

Min variant:
Gör en noggrann markering av de partier som du vill kunna ändra färg på. Spara markeringen för säkerhets skull.
Välj sedan att göra ett justeringslager (den svart/vita cirkeln längst ner i lagerpaletten) och på menyn som kommer fram väljer du Enfärgad.
Välj sen önskad färg i rutan som kommer upp.
Ändra sen blandningsläget till Färg (color) i menyn längst upp i lagerpaletten.
När du sen vill pröva med en annan färg tar du bara och klickar på justeringslagret i lagerpaletten (inte symbolen längst ner nu, utan bland lagren). Då får du fram färgväljaren igen och kan byta färg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto