Annons

Måla med ljus, inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejhopp,

Ikväll tänkte jag prova att gå ut och "måla med ljus", både direkt och indirekt via ljus reflekterat mot vägg osv.
Lär väl köra med slutartider allt ifrån 10-30 sekunder.
Är det någon som har några tips för att lättare lyckas med fina såna här bilder? Jag vill t.ex. gärna ha med bakgrunden samtidigt som lampan och helst inte synas själv...
Någon som har erfarenhet av detta? Vilka lampor är bäst? Led, halogen, glödljus) Eller "neon" kanske? (effektljus, lär ju egentligen bara vara färgat lysrör).

Vet att det är trial and error, men tänkte om någon har något bra tips. :)
 
Finns nog inget väletablerat sätt att göra sånna här bilder, och mycket handlar ju också om hur mörkt det är och vad som finns i bakgrunden.

Jag provade en gång i ett kolsvart rum med en liten led-lampa och hade allt från 10s f/7,1 till 30s f/5,6.

Valet av lampa är ju lite som att fråga en målare vilken typ av pensel man borde ha för att måla.. men det är ju helt upp till vad du vill ha för effekt och hur du vill göra det. Vita LEDs ger ju ett kritvitt ljus, medans en vanlig ficklampa ger ett mer gulaktigt ljus.

Men det är bara att experimentera sig fram. Lycka till :)
 
Jo det var som du sa ungefär, hade bara led lampor och ett glödljus som det dessvärre var slut på batteri i, men det blev lite coolt endå :) Alla är oredigerad utom sista där jag tog bort lite olämpliga detaljer ...

Hoppas ni inte tycker det blir för mycket bilder här ...

Organiserat kaos, 1 led lampa och en glödis.
lu1_s.jpg


Stjärnor, 2 led lampor.
lu2_s.jpg


Följer stigen, 2 led lampor.
lu3_s.jpg


Följande är den enda jag modifierat, tog bort vissa delar från den högra... Såg lite opassande ut på något sätt :p
lu4_s.jpg
 
Sköna iéer du har, gillar nog den med stjärnorna bäst måste jag säga !

Men visst är bilderna tagna i sundsvall? Ser ut som tornet på norra berget i bakgrunden om jag har rätt?
 
Hehe jepp, så rätt så... Det är tagit på stigen som går in från parkeringen där, ca 30 meter in bara :)
Hyfsat gjort att tänka på det :D

Nästa gång ska jag nog prova med såna där engångsljusstavar som man köper på kjell&ko/teknikmagasinet. Kan nog bli mer effektfullt med lite breda lampor, om de lyser upp tillräckligt dvs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.