Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måla med ljus, hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Tjena alla

Har kollat på en massa bilder där folk lekt med ljus. Sjukt läckert å då jag köpt på mig en massa gluggar å en D7000 nu så vill jag utvecklas lite mer.

Finns det ingen tråd om det här? (Har testat sökfunktionen men den ballar bara ur) har goglat men hittar bara en massa bilder.

Hade vatt kul med mer info.

Kom precis in från kylan då jag lekt lite med en LED lampa mot mil Merca. Blev ganska schysst men vill göra mer såklart .-)

Tjena alla

Har kollat på en massa bilder där folk lekt med ljus. Sjukt läckert å då jag köpt på mig en massa gluggar å en D7000 nu så vill jag utvecklas lite mer.

Finns det ingen tråd om det här? (Har testat sökfunktionen men den ballar bara ur) har goglat men hittar bara en massa bilder.

Hade vatt kul med mer info.

Kom precis in från kylan då jag lekt lite med en LED lampa mot mil Merca. Blev ganska schysst men vill göra mer såklart .-)

Hej! Sök inte i "sök i forum" för den fungerar inte. Sök i stället högst upp där det står "ange sökord". Då får du fram en del olika inlägg om att måla med ljus.
Lycka till!
Nån gång ska jag också testa det. Verkar kul.

Hej! Sök inte i "sök i forum" för den fungerar inte. Sök i stället högst upp där det står "ange sökord". Då får du fram en del olika inlägg om att måla med ljus.
Lycka till!
Nån gång ska jag också testa det. Verkar kul.

Tjena
Har testat det åxå men får bara upp en massa bloggar som handlar om en det ena å än det andra. Inget som direkt berör hur man gör, vad man använder, kamera inställningar med mera.

Tycker de bilderna där man har ritat gröna eller blå gubbar med ljus är sjukt coola.

Att jag inte tänkte på det.

Satt å googlade vart man kunde köpa färgade ficklampor, LEd eller vanliga men hittade inget direkt. köper från Ebay istället :)

http://viewitem.eim.ebay.se/UltraFi...ht-Torch-CR123A-Lamp-P60-M6/310392109796/item

tråkigt det tar en månad innna man har de bara... :-(

får lära mig lite sålänge med en vanlig LED lampa..... ska använda min grabb här hemma som övningsobekt sålänge :) han asgarvade när han såg youtubeklippen....

För att få färger målar man med tuschpenna på en liten plastpåse och stoppar in ficklampan i. Så behöver man bara en ficklampa.

Du vill ju ha in så lite ljus som möjligt så slutartiden kan bli lång ( om du inte använder grå filter ), så därför får du sätt bländarvärdet högt. ISO på lägsta förståss.

Sen beror det förståss på vad du fotar, hur lång slutartid som du behöver. Om du ska skriva seller rita kinturer så tar et ju en stund.

Å andra sidan ger det sig ju efter några försök, vilka inställningar som är lämpilga.

Skit va deta va kul. E sjuk nybörjare på detta så kontruktiv kritik hade vatt trevligt. Vad har jag gjort bra å vad e dåligt. själv vatt jag kanonnöjd med denna bilden.

Fick tyvärr en massa suddiga bilder. Får fokusera manuellt i vanligt ljus å sedan låsa den där. Ska ut i garaget igen. Nu får grabbens trakter bli offer istället .-)

Bilagor

• 48201275945PM03ac.jpg
    48201275945PM03ac.jpg
    10.9 KB · Visningar: 779
Fick tyvärr en massa suddiga bilder. Får fokusera manuellt i vanligt ljus å sedan låsa den där.
Ja, manuellt allt är det som gäller.
En tanke, om du hamnar i lägen där det inte finns "vanligt ljus" att tillgå så kan du ju sikta på punkten du vill sätta fokus på med ficklampan så får du ledljus för autofokus, kan vara lite hjälp på vägen så att säga.

Mvh,
Richard

Här kommr en bild p ågraben traktor :)

Sen har jag en fråga om Bulb läget. E det meingen at man måste hålla knappen inne hela tiden?? Får det inte att funka på nått annat vis.... skumt,,,

Bilagor

• 9e2012101601P0b28.jpg
    9e2012101601P0b28.jpg
    12.8 KB · Visningar: 750
Sen har jag en fråga om Bulb läget. E det meingen at man måste hålla knappen inne hela tiden?? Får det inte att funka på nått annat vis.... skumt,,,

Fritt ur minnet:
Ja, jag tror faktiskt att det är så. Men du kan också skaffa en IR-fjärrkontroll för en à två hundralappar, vilken sedan kan användas enligt ett tryck - börja exponera, tryck igen - sluta exponera.

Ja, du måste hålla inne avtryckare i bulb, det som gäller är en trådutlösare med låsbar avtryckare. Det finns på Ebay för småpengar eller i fotoaffärer för lite mer pengar.

Ja, du måste hålla inne avtryckare i bulb, det som gäller är en trådutlösare med låsbar avtryckare.

Jag har inte tillgång till vare sig kamera eller manual just nu, men är du säker på det? Jag vet att jag med IR-kontroll använt ett tryck för start och ett till tryck för stopp. Kan jag ha varit i ett annat läge än bulb då?

Ja, du måste hålla inne avtryckare i bulb, det som gäller är en trådutlösare med låsbar avtryckare. Det finns på Ebay för småpengar eller i fotoaffärer för lite mer pengar.

TIll min d7000 jag hade så var det nikons billiga IR-utlösare, trycka en gång för att öppna, och en gång för att stänga!

Jag har inte tillgång till vare sig kamera eller manual just nu, men är du säker på det? Jag vet att jag med IR-kontroll använt ett tryck för start och ett till tryck för stopp. Kan jag ha varit i ett annat läge än bulb då?

Jo, det kan säkert gå mer IR-fjärr också! Jag har ingen IR-mottagare på min kamera så jag har aldrig testat det.

Jag skrev nog lite mer specifikt än jag menade, det finns fler lösningar också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar