Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökarkamera behövs i bland för djurfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Jag hittade en igelkott utanför huset i dag.

Snabbt in efter min DSLR, Fuji S5 Pro med Zeiss 100mm makro. Fast det gick inte att få igelkotten skarp på någon bild. Den duckade pga ljudet och blev oskarp av rörelsen.

Att igelkottar är skygga och är snabba att kura ihop sig vid ljud etc det visste jag sedan tidigare, men vilka reflexer. Den blev skrämd av ljudet som spegeln gav ifrån sig och hann röra sig innan slutaren var färdig.

Jag gick in och bytte till mätsökarkamera, Leica M8 med 75mm Summicron. En mätsökarkamera är ju inte lika smidig vid fotografering inom närområdet. Med längre närgräns och vidare bildvinkel så behövs lite beskärning, men nu gick det att få den lilla söta krabaten skarp. Slutaren är det första ljudet och exponeringen bilr klar innan igelkotten hinner röra sig.

Så av det hela blev en rolig anekdot. Snabba djur kan kräva en mätsökarkamera.

/Erik

Det verkar ju sanslöst att tiden mellan spegeluppfällning och slutarstängning ska var så pass lång att den lille rackaren hinner röra sig emellan? Borde ju funka bra även med en digitalkompakt eftersom de är nästan ljudlösa när slutardjudet kopplats bort. Det enda man hör är möjligtvis avtryckaren som knäpper till lite svagt. Det kan ju vara även den som kotten hörde på din S5? Är Leica M8 som gamla Leicor i avtrycket ska inget ljud alls höras därifrån utan endast från slutaren. Knäpper avtrycket något på din S5 är det nog mera troligt att den reagerade på det kanske? Igelkottar har bl.a välutvecklad hörsel då den inte ser särskilt bra.

Från S5 kan jag inte höra något av avtrycket, men från M8 finns en svag mekanisk antydan till ljud.

Men igelkotten reagerade inte överdrivet på de små ljud jag gav ifrån mig när jag rörde mig tyst så det måste vara de höga ljud som spegeln gjorde som den reagerade på.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar