Annons

mätningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Vilka mätningar föredrar ni i olika situationer?

Har läst lite olika kommentarer men ingen har riktigt skrivit när och varför man använder just sitt mätnings sätt.

De mätnings systemen jag undrar över är exponeringsmätning:
3D-färg-matris/färgmatris, Centrumvägd eller Spot

Samt Fokusmätning:
Specifict område, Dynamiskt område eller Närmsta motiv
 
Matrix använder jag till vanligt belysta motiv.

Centrumvägt använder jag då jag behöver mäta manuellt, typiskt vid stora kontrastskillnader mm, samt vid närgångna porträtt.

Spot använder jag ofta vid makrofoto eller då exponeringen är viktig på ett litet område.

Specifikt område ?

Om du menar den mittre punkten så använder jag oftast den och komponerar om utifall det behövs vid AF-S fokusering, har jag tid använder jag den punkt som ligger närmast där jag vill ha fokus.

Vid AF-C fokusering använder jag dynamisk område, tre punkter vertikalt och tre punkter horisontelt i mitten av sökaren.

/kent.
 
Matrixmätning är OK när det "bara" är semsterbilder typ "point and shoot" Det blir för det mesta som bilder blir direkt ur en kompaktkamera eller kameramobilen. Om jag vill fotografera något mer specifikt och själv välja så föredrar jag spotmätning. Centrumvägd tycker jag funkar dåligt så det använder jag inte (skulle vara på ett stort gråkort isåfall) Vad gäller Focus AFS eller AFC så har det ju inte något med ljusmätning att göra utan endast fokuseringen. AFS låser fokus vid avtryck halvvägs. AFC försöker låsa fokus på ett rörligt motiv. Du kan bara fotografera objekt som är i fokus med AFS. Du kan fotografera oavsett fokus med AFC, med risk för suddiga bilder. Nearest objekt är "default value" i Nikon. Det gör det svårt att vara kreativ och själv välja vad som skall vara i fokus i bilden. Kameran väljer det som ligger närmast i bild och sätter fokus på det, med eller mot din vilja. Jag stänger av autofunktionen "Nearest object" och väljer själv vad jag vill låsa fokus på. (dvs Specifikt område) Dynamiskt är bra på rörliga mål. "Nearest object" är bra till ???
 
Jag kör med centrumvägd och kompenserar efter erfarenhet, jag tycker att resultaten från matriss är lite oförutsägbara.

Sedan är jag inkörd på manuella kameror där centrumvägt är norm.

Nearest object är riktigt bra till gatufoto och snapshots och inte alls att förakta.
 
Följande 3 har med fokusen att göra.

Specifict område = Fokuserar exakt där du säger att den ska fokuserar.
Dynamiskt område = Fokuserar bra till rörliga föremål, då kameran ska söka fokus snabbt.
Närmsta motiv = Fokuserar på de närmsta motiv. Som Jörgen skrev, för turister "japaner framför slott".

Hoppas du förstår bättre nu.
 
Linis skrev:
Följande 3 har med fokusen att göra.

Specifict område = Fokuserar exakt där du säger att den ska fokuserar.
Dynamiskt område = Fokuserar bra till rörliga föremål, då kameran ska söka fokus snabbt.
Närmsta motiv = Fokuserar på de närmsta motiv. Som Jörgen skrev, för turister "japaner framför slott".

Hoppas du förstår bättre nu.

Japp tack så mycket =)
 
Jag är precis som Maximilian inkörd på äldre kameror med centrumvägd mätning, så det läget tillsammans med kompensation efter erfarenhet funkar fint för mig. På senare tid har jag långsamt börjat acceptera matrix.
Men jag växlar ganska mycket beroende på situation.

Konsert med konstant ljus innebär stora kontraster där mätningen växlar med kompositionen. Då kör jag manuella inställningar, har matrixmätningen på för att kolla att jag inte ligger åt skogen, samtidigt som jag kollar av bilden då och då med spotmätning som jag har på "lillfingerknappen".

Snabba gatubilder: matrix

Porträtt: centrumvägt och ca ett stegs pluskompensation på ljus hud, eller infallande med lös mätare.

Stillastående motiv/gott om tid: spotmätning på flera ställen eller infallande med lös mätare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.