Annons

mätning av ljusstyrka längs linje i bild

Produkter
(logga in för att koppla)

paldyberg

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare på detta med bildredigering så om jag är otydlig beror det på det. Dubbelpostar mot e-forum IDG, kom på att fotosidan förmodligen är bättre ställe för detta.... Flytta gärna om jag hamnat fel. Hursomhelst.
Jag har ett par hundra bilder som kommer från en höghastighetskamera i vilka jag skulle vilja göra en linjemätning för att ta reda på hur intensiteten i ljuset (0-255) varierar längs en given linjen i tiden (läs mellan bilderna) I photoshop eller liknande kan man ju få den informationen i varje pixel, men 1024 pixlar* x antal bilder känns länge... Histogrammet tycks ju göra detta på hela bilden, men jag vill ha längs med en linje 1 pixel bred - och så lång bilden är. En kollega tipsade att man ev. kunde läsa in bilden i MATLAB och ta ut informationen där , men den vägen känns lång...
Tips på program, insticksmoduler eller rentav bara hur man gör emottages tacksamt.
Bilderna är Tiff, men filmerna kommer som .avi eller mrf?, tror det senare är ihopklumpade raw, men är osäker. (om det underlättar lösningen)
 
Det är ju lätt att göra i matlab eller python om man har någon erfarenhet därifrån och händig med google och dokumentationen.

Irfanview, denna israeliska armékniv för bildmokeri ska nog kunna klara biffen enklare så dock:
*Skapa en batch-process med alla bilderna och beskär dem ner till den enda raden du är intresserad av, och spara dem någonstans.
*I image-menyn i irfanview, välj 'Create panorama' och vertical, så kommer han att klistra en massa bilder ovanpå varandra. Du har sedan en enda bildfil med alla information du söker.
*Gör om till gråskala för att få ljusintensiteten

*Hitta något lämpligt verktyg för att konvertera en bild till något mer hanterligt matrisformat.

Förklara gärna vad bakgrunden till problemet är också. Man blir ju lite nyfiken.
 
experiment....

hej o tackar för svaret, skall testa under dagen.
Jag har med mycket hjälp lyckats lösa det med scilab iofs, gratisversion av matlab men för framtida utflykter i det okända...
För din info har jag filmat en svetsprocess (TIG) där jag "kastat" in olika metallpartiklar i plasmat för att se reaktionen. Ljusbågen reagerar mkt olika på olika element, och för att göra en lång historia kort måste jag se hur mycket bågen fladdrar när metallångorna finns i ljusbågen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.