Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäta infallande eller indirekt ljus, i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har nyss skaffat en studioblixt och en Sekonic ljusmätare. (Kanske är onödigt med ljusmätare när man har digitalkamera, men nu har jag en sådan i alla fall...)

I vilka situationer är det att föredra att mäta infallande ljus med ljusmätaren kontra reflekterande ljus?

Konkret situation:

Jag ska plåta ett halvkropps-porträtt, ska jag då gå fram med ljusmätaren, till modellen i fråga, och rikta den mot blixten och mäta det infallande ljuset?
Eller är det bäst att mäta det reflekterande ljuset från modellen?
 
För att uttrycka mig mer korrekt tror jag att det mest vedertagna sättet man använder sig av vid studiofotografering är att mäta det infallande ljuset genom att gå fram till modellen och rikta den "vita bubblan" (Lumisphere) mot kameran.

Är mitt antagande korrekt?


Ps. ska jag ha slutaren på 1/125 sek och sen anpassa bländarvärdet efter ljusets intensitet?
(Jag har en Canon 20D.)
 
FredrikArvidsson skrev:
För att uttrycka mig mer korrekt tror jag att det mest vedertagna sättet man använder sig av vid studiofotografering är att mäta det infallande ljuset genom att gå fram till modellen och rikta den "vita bubblan" (Lumisphere) mot kameran.

Är mitt antagande korrekt?


Ps. ska jag ha slutaren på 1/125 sek och sen anpassa bländarvärdet efter ljusets intensitet?
(Jag har en Canon 20D.)


Slutartiden spelar inte så stor roll, måste dock va tillräckligt hög för att inte ta med den vanliga ljuset i studion. 1/125 funkar om du inte har teleoptik i studion, kör du en 70-200 utan isa skulle jag rekommendera 1/250 för att slippa skakningsoskärpa.
 
Okej, tack för förklaringen, Daniel.

Jag skulle även, som sagt, vilja ha några synpunkter på om jag bör mäta det reflekterande eller infallande ljuset.


Edit:

Men, om blixtsynk-tiden är 1/125 och jag kör på 1/250 för att slippa skakningsoskärpa ska jag då skriva in 1/250 i ljusmätaren för att få fram vilken bländare jag ska ha? Eller ska jag ange 1/125 som är blixtsynktiden... Om jag ska vara riktigt ärlig fattar jag inte vad blixtsynktid är...
 
FredrikArvidsson skrev:
Okej, tack för förklaringen, Daniel.

Jag skulle även, som sagt, vilja ha några synpunkter på om jag bör mäta det reflekterande eller infallande ljuset.


Edit:

Men, om blixtsynk-tiden är 1/125 och jag kör på 1/250 för att slippa skakningsoskärpa ska jag då skriva in 1/250 i ljusmätaren för att få fram vilken bländare jag ska ha? Eller ska jag ange 1/125 som är blixtsynktiden... Om jag ska vara riktigt ärlig fattar jag inte vad blixtsynktid är...


I det fallet har tiden i ljusmätaren ingen betydelse.
 
Oavsett fotograferingssituation (studio eller utomhus) är det alltid bäst att mäta det infallande ljuset om man kan. Då får man direkt ett lämpligt exponeringsvärde.

Nu kan man ju inte alltid göra så, speciellt utomhus om man fotograferar på långa avstånd, så då får man ta till spotmätare och zonsystemet om man vill vara noga.

I studio har man ju full kontroll över allting så där mäter man lämpligen infallande ljus.
 
Först: Tiden spelar ingen roll utom i 2 fall.
1 Tiden får inte vara snabbare än blixtsynktiden. OM det är så så kommer delar av bilden att bli svart pga att slutaren är i vägen.
2 om tiden är lång så kommer omkringliggande belysning att påverka. Men normalt använder man endast inställningsljuset från blixtarna och denna belysning kommer att släckas innan själva blixten tänder. Alltså kan man vid avsaknad av omkringliggande ljus ha hur lång slutartid som helst.

Sedan finns det blixtljusmätare med slutartid och dessa tar också hänsyn till slutartiden men normalt är själva blixten så mycket kortare än slutartiden så att informationen är ointressant.

Sedan finns det specialblixtar med blixttider neråt 1/8000 sekund.

När du mäter så gör du rätt om du bara har EN blixt.

Om du har flera blixtar så skall du mäta PÅ ljussatt område(Modell högersida, Modell vänster ssida, bakgrund, huvud, fötter osv...) MOT varje blixt för att se förhållandet mellan blixtarnas styrka. Jag gör det först med en blixt i taget. Sedan mäts samma sak fast med alla blixtar för att ha koll på ströljus. Till sist kan man alltid avsluta med en kontroll mot kameran som du skrev.

Men det är hur jag gör.
 
FredrikArvidsson skrev:
Okej, tack för förklaringen, Daniel.

Jag skulle även, som sagt, vilja ha några synpunkter på om jag bör mäta det reflekterande eller infallande ljuset.


Edit:

Men, om blixtsynk-tiden är 1/125 och jag kör på 1/250 för att slippa skakningsoskärpa ska jag då skriva in 1/250 i ljusmätaren för att få fram vilken bländare jag ska ha? Eller ska jag ange 1/125 som är blixtsynktiden... Om jag ska vara riktigt ärlig fattar jag inte vad blixtsynktid är...
Normalt mäter man infallande ljus.
Ställ in din mätare med det ISO-värde du fotograferar med.
Ställ in den tid du vill använda.
(tiden har en viss inverkan, prova att mäta ljuset vid 1/60 samt 1/250 så ser du vad jag menar)
Mät ljuset och se vad du får för rekommenderad bländare från mätaren.
Justera sedan ljuset så att du får det rätt vid den bländaren du önskar fotografera med.

Bländaren styr ju hur ditt skärpedjup i bilden kommer att bli och är ju följaktligen en mycket viktig parameter.

Ställer du ljus efter histogram på kameran skall man komma ihåg att det bygger på kamerans JPG-bild! inte råformatet.
 
Indirekt ljus är något helt annat, det handlar snarare om ljusets kvalitée. Ljus som passerar genom ett lövverk eller reflekteras in i bild är indirekt ljus.

Att mäta reflekterat ljus är nog vad du menar.
 
Mitt försök att förklara blixtsynktid...

En ridåslutare fungerar så att man har en ridå som är framför filmen. När man trycker på knappen så åker den (tex upp) och ljuset kommer på filmen. För att få en snabb tid så har man ytterligare en ridå som börjar åka upp (och då mörklägger underifrån) mycket kort efter det att den första börjar åka upp. Det gör att filmen kommer se en avlång rektangel som åker över filmen. Storleken på rektangeln avgör tiden. Har man då en väldigt kort höjd på rektanglen (ridåerna startar nästan samtidigt) får man en väldigt kort tid.

Men, när man tar ett blixtfoto så lyser blixten upp bilden under en extremt kort tid. Tex 1/1000. Man vill ju då inte ha en liten spalt som åker över filmen, för då kommer inte hela filmen att få blixtens ljus på sig.

Alltså beror blixtsynktiden på den tid som den första ridåen åker helt upp och visar hela bilden och där efter åker den andra ridåen upp och mörklägger bilden. Desto snabbare ridåer (snabb acceleration) kan man få snabbare blixtsynktid.


Om man däremot går över till slutare (kommer inte ihåg namnet) som sitter i tex Hasselbladkamerorna. Det ser ut som en bländare som öppnar och stänger extremt snabbt får man inte detta problem. Det finns ju alltid en liten tid när slutaren är helt öppen (man har ju bara en "ridå"), vilket gör att man har blixtsynktid på alla tider.

Jag är ingen pedagog och det här är bara mina antaganden, men hoppas ni fattar hur jag menar...

/ Marcus
 
Tack för alla svar på mina undringar.

Jag har nu hunnit att testa att mäta ljuset från min studioblixt och jag har kommit fram till att det är ganska svårt att mäta ljuset korrekt med ljusmätaren. Jag har ju än så länge endast en blixt som jag har ställt lite snett framför modellen. Beroende på hur jag håller ljusmätaren så ändras bländarvärdet markant. Vrider jag ljusmätaren lite mot blixten kommer jag upp i bländare f20 typ, och vinklar jag den lite grann åt andra hållet kommer bländaren ned till 5.6.
Kanske blir lättare att mäta ljuset när jag skaffar en till blixt och ljuset således blir mer jämnt fördelat...

Men, jag ångrar inte att jag köpte denna ljusmätare, eftersom jag nu har med den även utanför studion och använder den för att mäta ljuset utomhus när jag fotograferar. Har märkt att det är mycket lättare att ta välexponerade bilder då. I alla fall för mig :eek:)
 
Har du bara en blixt så behöver du kontrollera förhållandet mellan porträttets ljusa och skuggsida med ljusmätaren så att skuggan inte sotar igen. (om man nu inte vill sota igen skuggan).

För att lätta upp skuggsidan så använder du en reflexskärm. Kan vara vad som helst, frigolit, lakan...


Centralslutare heter det Marcus.
 
olika bländar värden?

Om man får två olika bländarvärden vid ljusmätningen då? t.ex 4 på en del av ett objekt och 5.6 på en annan del, finns det då något brukligt sätt att "medla" detta, eller belyser man helt enkelt på ett annat sätt för att få en jämn belysning?
 
du kommer alltid att få olika värden beroende på om du mäter i skuggan eller i högdragrar. Ljusmätning är mer av en konst än en vetenskap.

En gammalt recept är att spotmäta efter den som du ser som medelgrått, eller att mäta skugga och högdrager och sedan ta ett medelvärde.
 
* Ställ in 1/125 s på ljusmätaren.
* Placera dig o ljusmätaren där motivet ska vara och rikta den mot kameran (ej blixten) och kolla vilken bländare du får. Ställ in den bländaren på kameran (och 1/125 s)
* Ta en testbild och checka histogrammet på kameran att det inte slår i "högra väggen."

Med vissa studioblixtar så går det mindre bra med en sådan snabb tid som 1/250. Har du digitalkamera så kan man ju lätt skruva upp blixtstyrkan på max (o liten bländare) o testa.
 
matnyttige skrev:

* Placera dig o ljusmätaren där motivet ska vara och rikta den mot kameran (ej blixten) och kolla vilken bländare du får. Ställ in den bländaren på kameran (och 1/125 s)

Nu brukar jag ju göra precis som du säger att man inte skall göra ;) Att rikta ljusmätaren mot kameran funkar ju bara om även ljuset kommer någotsånär från det hållet.

Jag som ofta köra med motljus måste ju naturligtvis rikta ljumätaren mot blixten och inte mot kameran.

Jag brukar köra så även om ljuset kommer framifrån för att bara att ha ett mätsätt att hålla mig till.

Annars får man ju ibland mäta med mätaren mot kameran och ibland mot blixten.

Och jag håller med att ljussättning och mätning är lite utav en konst utan regler som man måste lära sig. Finns inga givna regler hur man måste göra.
 
marco skrev:
Nu brukar jag ju göra precis som du säger att man inte skall göra ;) Att rikta ljusmätaren mot kameran funkar ju bara om även ljuset kommer någotsånär från det hållet.

Jag som ofta köra med motljus måste ju naturligtvis rikta ljumätaren mot blixten och inte mot kameran.

Men om du fotograferar ett porträtt så är ju exponeringen av ansiktet det viktigaste. Om du plåtar i motljus så är får ju ansiktet väldigt lite ljus på sig och en mätning mot blixtarna istället är ju förödande för bilden om du kör tex med dia. Detta gäller ju oavsett om det är motljus i solen eller i en studio.
Vilket ljus som faller på ryggen är ju ointressant om framsidan (motivet) är mot kameran.
 
matnyttige skrev:
Men om du fotograferar ett porträtt så är ju exponeringen av ansiktet det viktigaste. Om du plåtar i motljus så är får ju ansiktet väldigt lite ljus på sig och en mätning mot blixtarna istället är ju förödande för bilden om du kör tex med dia. Detta gäller ju oavsett om det är motljus i solen eller i en studio.
Vilket ljus som faller på ryggen är ju ointressant om framsidan (motivet) är mot kameran.

Jag tycker nog att man skall mäta upp alla ljuskällor för sig, även om det är motljus det handlar om. Jag har i alla fall en uppfattning om hur starkt jag vill ha mitt motljus och mäter alltid upp det.

Som du kan se av mina bilder så bryr jag mig inte alltid om att ha nåt annat än motljus och låter ansiktet vara i skugga helt enkelt. Man kan ta porträtt på många sätt...
 
marco skrev:
Jag tycker nog att man skall mäta upp alla ljuskällor för sig, även om det är motljus det handlar om. Jag har i alla fall en uppfattning om hur starkt jag vill ha mitt motljus och mäter alltid upp det.

Som du kan se av mina bilder så bryr jag mig inte alltid om att ha nåt annat än motljus och låter ansiktet vara i skugga helt enkelt. Man kan ta porträtt på många sätt...
Jo, det är sant. Man kan göra på olika sätt och få olika effekter. Gillar dina bilder. De är riktigt bra.
Klassisk sätt att mäta är dock att se hur mycket ljus som träffar huvudmotivet med en ljusmätare eller mäta reflekterat ljus från motivet med tex kameran och då fungerar detta bra om motivet reflekterar 18% av ljuset.
 
FredrikArvidsson skrev:
Jag har nu hunnit att testa att mäta ljuset från min studioblixt och jag har kommit fram till att det är ganska svårt att mäta ljuset korrekt med ljusmätaren. Jag har ju än så länge endast en blixt som jag har ställt lite snett framför modellen. Beroende på hur jag håller ljusmätaren så ändras bländarvärdet markant. Vrider jag ljusmätaren lite mot blixten kommer jag upp i bländare f20 typ, och vinklar jag den lite grann åt andra hållet kommer bländaren ned till 5.6.
Tänk på att det är skillnad på att mäta infallande och reflekterat ljus. Mätaren måste ställas in för den typ av mätning du vill göra. För reflekterat ljus är mätaren oftast betydligt riktningskänsligare än den är när den är inställd för att mäta infallande ljus.

Det vanligaste sättet att ställa om mätaren för infallande ljus brukar vara att montera ett vitt grumligt halvklot över mätcellen. En del mätare har ett sådant inbyggt som man helt enkelt skjuter över cellen.

PD
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar