Annons

Märkt att min K10D bakfokuserar.

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Har tagit lite mer porträtt nu sen jag köpt blixt mest för att testa den, men har i samma veva upptäckt att min K10D bakfokuserar, med alla objektiv. Inget jag märkt innan då jag nästan bara tagit naturfoton. Objektiven det gäller är Sigma 70-300, Pentax 16-45 och Sigma 10-20.

Om jag står så att ansiktet täcker hela bilden med varje objektiv och fokuserar på näsan så hamnar fokuset på ögonen med samtliga objektiv, fokuserar jag på ögonen hamnar fokus på håret. Använt största bländaren.

Är detta ett vanligt problem? Har det med autofokusen att göra? Finns det några riktiga test man kan göra så ni kan kolla på resultaten?

EDIT: Vill också minnas att jag läst nånstans att autofokuspunkten är större än vad som visas i sökaren, stämmer det och hur ska man isåfall kompensera för det?

den behöver inte heller vara precis mitt i som sökaren visar,om gör en liten svart prick på ett papper och ta en normal zoom så kan man lista ut om punten är lite vidsidan om. min tar focusen på röd markeringen och över, under den röda markeringen så blir det lite felfokuserat

Pentax kan kalibrera kameran och objektiven ihop och därmed bota felfokusering. Då behöver de låna kameran och objektiven från dig. Tidigare har detta gjorts hos Pentax Europe i Tyskland, men jag har hört att svenska servicestället Zieger har uppgraderat sig och fått bättre resurser. Om detta även innebär att de nu kan kalibrera och justera där, det vet jag inte.

Obs: Pentax kan inte göra något åt Sigma-objektiven, de hanterar bara sina egna produkter. Men, om det är ett generellt fokusproblem i kameran så kan det förhoppningsvis även bota problemen med Sigma objektiven. Om det inte gör det så får du skicka objektiven till Sigma. Det kan vara något som behöver bytas eller justeras i dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar