Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt fordon - vad kan det vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Behöver hjälp med identifikation av denna främmande "fågel".

Låg bakom denna på vägen hem från Ingarö. Det såg ut som en motorcykel i flygplans cockpit!

Det mest fascinerande var att när den tvingades stanna så fällde den ner 2 stödhjul! De kan ses som små svarta "puckar" som sticker ut ur de vita "öronen" på bilden.

Färden var ganska vinglig så den verkade rätt svårkörd!!

Fordonet var schweizregistrerad (Zurich). Någon som vet vad det är, serietillverkade eller "one-off"?

Bilden tagen med mobilkameran.

Mvh
Anders

PS. Varför har man aldrig den riktiga kameran till hands när något skoj dyker upp (i går var det en stor rovfågel som behagade sätta sig 2 meter från bilen utan att jag hade någon kamera redo).

AFJ skrev:
Någon som vet vad det är, serietillverkade eller "one-off"?
Jodå, det är ett serietillverkat fordon. Minns inte vad det är, men det är väl nån modernare moj som inspirerats av Messerschmitts 3-hjuliga gamla klenoder. Jag har läst om den i en gammal biltidning, troligen från 90-talet.

Tillägg: Det är nog en tidig "Ecomobil"!

http://www.ecomobil.be/

Tillägg 2: Det verkar rätt svårt att hitta nån vettig info, men här är den variant du har på bild:

http://good-times.webshots.com/photo/2693460940082705565QRZlom

Senast ändrad:
Kul mojäng! Tydligen extremt snabb -- men drar soppa som en mindre bil. Borde ju gå att bygga en snål-variant i dessa klimatkampanjtider.

ErlandH skrev:
Kul mojäng! Tydligen extremt snabb -- men drar soppa som en mindre bil. Borde ju gå att bygga en snål-variant i dessa klimatkampanjtider.
Om man lät bli att använda en motorcykelmotor med onödigt hög effekt så skulle den kunna vara väldigt snål, ja. Det skulle ju lätt räcka med 50 hästkrafter eller så.

Paragrafryttaren skrev:
Undrar hur den klassas juridiskt? MC? Personbil?

det är vikten som styr. Väger den under 400 kg (och det gör dom väl fortfarande) så år det som MC den reggas. Däremot kan det tänkas att du får köra den på B-kort med, men det kräver nog att vägverket fattar ett beslut om just den typ av fordon.

Niels Jörgensen skrev:
det är vikten som styr. Väger den under 400 kg (och det gör dom väl fortfarande) så år det som MC den reggas. Däremot kan det tänkas att du får köra den på B-kort med...
Viktgränsen på 400 kg gäller, såvitt jag vet, bara fyrhjuliga motorcyklar, inte tvåhjuliga. Har de två hjul är de alltid motorcyklar. (För övrigt väger de större modellerna av Ecomobile klart över 400 kg.)

Har man B-körkort får man köra motorfordon med minst tre hjul. Vad jag kan se har den här mackapären bara två.

kul grejj!

Men i videon på youtube så säger han cirka 50 000 pund..

Det låter helt sjukt dyrt måste jag säga..

Det måste vara en skön känsla att vaje gång man stannar, undra om stödhjulen fungerar som de ska.

/Gunnar

ErlandH skrev:
Viktgränsen på 400 kg gäller, såvitt jag vet, bara fyrhjuliga motorcyklar, inte tvåhjuliga. Har de två hjul är de alltid motorcyklar. (För övrigt väger de större modellerna av Ecomobile klart över 400 kg.)

Har man B-körkort får man köra motorfordon med minst tre hjul. Vad jag kan se har den här mackapären bara två.

Grejen är att den har 4. Dom två blir bara synliga vid låga farter där dom fälls ut.

ANNONS