Annons

Märkligt bildfel

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Jag har vid några få tillfällen fått en bild som har ett märkligt fel i sig och ser ut som den här:
http://www.edovan.net/foto/knasbild.jpg
Både till vänster och i överkant har data från någon annan exponering (eller?) letat sig in. Man skulle ju kunna misstänka CF-kortet, men eftersom det händer så sällan (har fotat ~1000 bilder med detta kort) verkar det konstigt.

Kortet är ett Sandisk Ultra II 256 MB som sitter i en 300D. Första tiden hade jag ingen kortläsare utan förde över korten mha USB-kabeln direkt från kameran.

Kan det ha hänt nåt vid överföringen från kort till dator?

Någon annan som varit med om detta?
 
Jag skulle tro att det är något med komprimeringen av bilden som gått snett. Jag har sett liknande saker i en del JPG-filer. Felet består i att den nedre delen av bilden förskjuts åt höger (eller vänster) och den del som kjuts 'utanför ramen' stoppas in till vänster (eller höger).

Jag har ingen aning vad det beror på, men det bör vara enkelt att åtgärda om du flyttar runt de olika delarna i bilden.
 
jag har fått exakt samma fel, det var då CF kortet som hade pajjat, det gick sönder helt ca 1 vecka efter
 
Ja, jag har också varit med om det här. Jag har numera gått över till att helt använda RAW-formatet. Det är lite bökigt då varje bild måste göras om till jpg eller annat format. Men man kan ändra mer i bilden utan att tumma på kvaliteten.

Jag har även i RAW-format råkat ut för liknande saker. Vad jag har gjort då är helt enkelt att ladda upp filen till datorn igen, i nio fall av tio så funkar bilden då. I mitt fall verkar det som om det ibland kan gå lite snett i den externa kortläsaren.

Dock så ringde jag till Canon för att höra mig för lite om det här. Jag fick då tipset att ladda ner en fil från deras sida. Tydligen så lämnar vissa filer vissa spår. Jag vet inte riktigt vad det innebär men någon form av attribut finns tydligen kvar. Den filen jag laddade ner kollar igenom alla de filer man ber den om och uppdaterar så att attributen stämmer. Filen heter uppackad UpdateFileAttr.exe. Efter att ha kollat igenom den hårddisk där bilderna ligger så har jag inte haft några problem. Bara de gånger när kortläsaren är för snabb, eller vad det är.

Mitt råd är att först och främst ladda upp bilden till datorn igen och kolla om det blir bättre.

Lycka till.
 
been there, done that

Samma sak hos ett fåtal av mina bilder, tagna på XD-kort. Jag tror det i mitt fall handlar om att jag ännu inte har kortläsare, utan lägger en kabel...
 
Har också konstiga fenomen med min 10D.
Vid vissa tillfällen har det blivit ringar eller fäckar på bilden. Det handlar inte om damm, för de kan uppträda i enstaka bilder utan att de är tagna i serie.

http://www.hn-support.se/bild/IMG_2505.jpg
Här är en defekt som uppträdde för första och enda gången i förra veckan. Det märkliga är att tummnageln är helt felfri.?
Håkan
 
Ser ut som felaktigheter i bildfilen. Oftast några bitar här eller där som blivit konstiga, då reagerar oftast bildvisaren på liknande sett under avkodningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.