Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga .tif-tumbnails i XP...!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj!

Har nån stött på det här problemet tidigare? En del bilder som jag sparar som .tif i PS ser märkliga ut i XP - se bilden. Det konstiga är att de ser lika märkliga ut när jag öppnar dem med Windows Picture Viewer - men: öppnar jag dem i PS ser de helt normala ut!

Vad kan det vara frågan om!? Jag har tagit merge all layers innan jag sparade dem.

Vet inte. Finns det inget som skiljer bildenas egenskaper som lager eller... så vad det redan skrivet ja.

Men blev förbryllad av namnet på filen: Korke as saari. Vad betyder det? Korkar och lik på en kobbe? De bilderna vill jag se ;--)

Gatufoten skrev:
Men blev förbryllad av namnet på filen: Korke as saari. Vad betyder det? Korkar och lik på en kobbe? De bilderna vill jag se ;--)
Korkeasaari blir väl typ Högholmen. Torde vara ett ortsnamn. En ö som reser sig högt ur vattnet eller nåt.

Äsch nu förstörde du min fantasi och förhoppning om dramatiska bilder.;--)

Jim, sinun ansiostasi .- eller hur det nu stavas - ja nu vet jag - Heikinen stavas det.

Jo alltså faktum är att just i de där två bilderna har jag använt kanaler från CMYK- och Lab-kopior (alpha-kanaler!?) i behandlingen. Och också gjort en kopia av en eller flera kanaler... Och dom finns kvar under channels också efter att jag tagit merge all layers. Men om PS öppnar bilden rätt, hur kan XP då läsa denfel...!?

Korkesaari är mycket riktigt Högholmen. En medelstor ö en bit öster om Helsingfors centrum. Helsingfors Zoo, aka Högholmen, håller hus där. Jobbade på ett reportage bakom kulisserna i Africasia-huset. Ormar, kackerlackor och spindlar. Mina favoritdjur. Obs, ironi.

:-/

Highweiss skrev:
Men om PS öppnar bilden rätt, hur kan XP då läsa denfel...!?

:-/

XP kan förstås inte läsa alfakanaler medan PS är bra på just detta (bl a).

Öppna bilden i PS kolla i lagerpaletten på fliken kanaler och radera den överflödiga alfakanalen och spara igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar