Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga mönster vid Surface Blur i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Har tidigare kört en del med Surface Blur för att släta ut huden i ett porträtt. Nu var det dock ett tag sedan. Men jag kan inte minnas att jag fick upp de bi-effekter som jag ser med en av mina bilder. Jag lägger med ett par bilder där jag hoppas det fula mönstret jag ser.
Det är alltså ett porträtt, fotat med en Nikon D7000 i RAW-format. Bilden är sedan lätt justerad i Lightroom 3, importerad från LR till Photoshop CS5.5 och där, när jag lägger på en Surface Blur (Radius 54 & Threshold 49) så framträder ett fult mönster vid de mörkare partierna, i detta fall käken. Mönstret ser ut som delar av årsringarna på ett träd, och färgerna går i olika "olje-liknande" kulörer. Om det är svårt att se på er skärm kan ni testa att dra in bilden i PS och ljusa upp den med Levels, då framträder mönstret ännu tydligare (har nämligen märkt att det skiljer mellan olika skärmar hur tydligt mönstret visas).

Är det nån som vet vad fasen detta beror på? Gör jag nåt fel?

Bilagor

• orig.jpg
    orig.jpg
    9.8 KB · Visningar: 122
  • blur.jpg
    blur.jpg
    6.5 KB · Visningar: 118
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto