Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga flares på negativen

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Hej.
Köpte mig precis en beg "mint" leica M6 och ett sprillans Voigtländer 35mm 1,4 objektiv.
Framkallade min första rulle via fotobutik och ser konstiga flares på nästan alla kort, de syns även på negativen. Kan inte se något fysiskt fel på kameran eller objektivet. På översta kortet i högen så är det som en stor vit fläck men på alla andra är det mindre. På resterande bilderna syns det knappt men som på den svart vita ligger det svagt ringar likt objektiv flares vilket det kanske också är men det va ingen sol då och vi satt under parasoll. Det är iaf i samma vänster övre kant som i dom andra bilderna.
Någon som känner igen symtomen?




 
Detta var lite speciellt, skulle kunna tänka mig något skräp på bakre linselementet. Annars är det inte helt ovanligt att det kan fastna något skräp vid ridån, jag har råkat ut för hårstrån några gånger. Men i så fall är det bara att ställa slutaren på b och med öppen lucka och avplockat objektiv titta efter.
 
Kan det vara hål på ena slutargardinen?

Kan du se något om du plockar av bakstycke samt objektiv och tittar genom kameran på en lampa. Testa att exponera några gånger med lång slutartid och kolla om du ser något.
 
Detta var lite speciellt, skulle kunna tänka mig något skräp på bakre linselementet.

Det har jag lite svårt att tro iom att det inte är helt ovanligt med skräp på eller i linsen. Har hur många gamla linser som helst men aldrig stött på att det skulle påverka men vem vet... :)
Nu sitter det i en ny rulle såklart men ska absolut kolla ridån extra noga vid nästa tillfälle.
 
Jag håller med MisterMustard, det ser ut som hål i slutargardinen.

Granska noga mot en stark ljuskälla med bakstycket avtaget. Hål visar sig som lysande prickar.

Kolla både med slutaren uppspänd och avfyrad, då det är olika gardiner som täcker då.
 
Tog ut filmen nu och mycket riktigt så är det hål i andra ridån längst ner i hörnet! :(
 
Liquid Electrical tape har jag googlat fram att man ska använda. Var hittar men det?
Ser ut som om nån redan varit på ridån tidigare.
 
Har hört talas om folk som (temporärt) åtgärdat problemet med hjälp av svart akrylfärg. På egen risk så klart.
 
Det låter som fantastiskt bra egenskaper för ändamålet. Hade de tålamod också? Så man inte bestämmer sig för att prova innan det torkat ordentligt och limmar ihop gardinen med sig själv. :)
 
Detta var lite speciellt, skulle kunna tänka mig något skräp på bakre linselementet. Annars är det inte helt ovanligt att det kan fastna något skräp vid ridån, jag har råkat ut för hårstrån några gånger. Men i så fall är det bara att ställa slutaren på b och med öppen lucka och avplockat objektiv titta efter.

Fick visst något hjärnsläpp här, ljusa fläckar på bilder från negativ handlar ju alltid om ljus givetvis, allt eventuellt skräp ger mörka fläckar, en självklarhet. Får skylla på värmen. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.