Annons

Märkliga färger!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tammy

Aktiv medlem
..får jag ibland när jag plåtar med 40D...och jag håller på att bli smått galen :eek:)

Vilken inställning ska kameran stå på för att jag ska få så naturliga färger som möjligt?

Så som det är nu är det helt överdrivet ibland, vidriga färger rent ut sagt.

Har testat Standard, neutral, naturtrogen - rubbet, ändå ballar färgerna ur ibland.

Har tyvärr inte hunnit testa den så mycket då man jobbar när det är ljust ute, men begriper inte hur jag ska få rätt färg.

Första gången jag såg detta var när jag plåtade vindmöllor i solnedgång, det var väldigt fina färger, men jösses, färgerna som återgavs var horribla. Dom gick massor åt det orangeaktiga hållet, enormt starka. Himmeln var förvisso lite orange, men höll även rosa, lila, mycket blått i sig, absolut ingen likhet med verkligheten alltså och jag testade alla lägena.

Provade att ändra med vitbalansen till det, suck..ännu värre.

Så plåtade jag en dag vid havet, kanonfina färger och allt verkade stämma.

En annan kväll höll jag på att plåta insekter i en solnedgång, samma skit igen - fast istället för att nu gå åt det orangeaktiga hållet, blev solen senapsgul, limeaktig, amen för fasiken...ser för jäkligt ut detta ju :eek:)

Har sett att man kan sänka färgmättnad, färgton nu...ska man göra det? Fast att den står på noll redan? Och hur kommer det då att se ut om jag sedan exempelvis plåtar vid havet igen? Kommer då inte dessa färger att se rent menlösa ut?

..många tankar....kanske har jag fått ett måndagsexemplar? :eek:)

Mvh Tammy

Ps. Bör kanske nämna att jag plåtar i RAW. DS

Alla inställningar du pratar om har i princip ingen inverkan på hur bilder blir när du fotar i RAW. Eller jo, dom påverkar den renderade jpeg:en som ligger i RAW filen (det är den din kamera visar på displayen), dock inte RAW filen självt.

Det låter som om det är vitbalansen som du ska kika på.

Jag fotar också i RAW med min 40D och har normalt vitbalansen ställt på Auto. Ibland, när det är lite "udda" ljusförhållanden brukar jag juster vitbalansen i Lightroom för att få till det som jag vill ha det.

När det gäller just röda färger händer det ibland att jag tycker färgerna blir lite för orange - t ex på bilar med röd lack. Då brukar jag justera just den färgen individuellt.

I övrigt tycker jag färgerna kommer ut som som jag kan förvänta mig.

Mvh
Anders

Hej Tammy!

Jag har en 40D och fotar raw och använder Bibble Pro som raw-konventerare. Jag kör på neutral bildstil i kameran där jag har ställt upp skärpan till 5, för att få en bra förhandstitt i kameran, och vitbalansen står alltid på auto.

Färgerna blir bleka rätt ut ur kameran in i Bibble Pro men det är sällan jag behöver göra något åt vitbalansen vid utomhusfotografering.

I Bibble Pro får jag nästan alltid dra ner exponeringen något samt lägga på en svag s-kurva och eventuellt öka färgmättnad (saturation) och lyster (vibrance) en aning efter tycke o smak för att få de färger jag vill ha, lite mättare än verkligheten.

Jag har provat att använda ACR i Lightroom men där tycker jag inte om färgerna, allt drar åt lite gult. DPP som följer med kameran har jag inte provat så mycke men med DPP har jag för mej att alla inställningar i kameran följer med in i programmet.

/Leif

Jag har med en 40D och plåtar i raw och ibland kan färgerna vara lite konstiga,men det jag gör då är att leta upp en vit punkt i bilden för att sedan klicka där med den där färg upp sugaren (läs: kan ej namnet)och vipps så blir bilden mer neutral i färgerna..

/Danne

Tack för era svar!

Men jag är nog allt lite orolig ändå att något inte står rätt till med min kamera.

Försökte läsa lite igår på utländska sidor också och förstod att den röda färgen hade en viss tendens till att gå åt det orangeaktiga hållet.

Någon snackade om att man kunde kalibrera färgerna i kameran, vilket jag haja noll av :eek:)

Nä, jag gillar inte alls detta faktiskt..min kamera ger i en del fall totalt heltokiga färger, och det handlar mest om då jag plåtar i en skog med grönt och mot motiv i solnedgångar.

Jag har testat olika vitbalanser och det handlar inte om det, för jag ser ändå färgsticken som är tokiga.

Jag har på alla mina kameror alltid plåtat med RAW, en del kameror har jag medvetet hållit färgmättnaden dämpad och det har aldrig vart några färgstick som vart fel ändå.

För det kan väl inte vara meningen att man ska behöva ändra färgerna totalt i PS eller i något annat fotoprogram efteråt?

Ja, man framkallar bilden i PS, men man förvandlar den väl inte?

Jag vill när jag plåtar kunna se direkt om bilden är över eller underexponerad, om färgerna är för saftiga för att då kunna rätta till det.

I PS vill jag endast skärpa till bilden, höja eller sänka färgmättnaden, kolla in kontraster där så att dom är okay, men sen ska man väl inte behöva göra mer?

Tar jag in en del av de bilder jag fått med 40D så behöver jag göra en hel omvandling för att få de färger fram som gällde vid fototillfället för dom stämmer i en del fall inte det minsta överens med verkligheten.

Hmm...

Kan man lägga in bilder här? Hur gör man?

Skulle kunna visa några bilder och visa hur totalt galna de är i färgerna.

Fotar du i raw så är det bara exponeringen du behöver bry dig om, företrädesvis i kamerans histogram, glöm alla andra inställningar för resten fixar du i datorn. Använd bara den neutrala bildstilen.

PS använder väl Adobe Camera Raw som konverterare och ger färger med dragning åt gult. Kolla ocå så att du inte har några konstiga standradinställningar i ACR-pluggen. Jag kan för lite om PS eg men de finns säkert många här på FS som vet massor om detta.

Rawbilder från 40D är oxå mjukare än tidigare modeller så det blir nog lite mer efterarbete vid raw-fotografering och en del testning för att få fram rätt resultat vid jpg-fotografering. 40D exponerar oxå olika jämfört med 350D, 30D och 5D bl.a., mer lika Nikon. Mikael Risedal här på FS vet mycke om de här.

/Leif

Tammy: under rutan där du skriver ditt inlägg finns "Bifoga fil". Där kan du ladda upp en bild som är max 400 px och ca 100 kB.

mohei skrev:
Tammy: under rutan där du skriver ditt inlägg finns "Bifoga fil". Där kan du ladda upp en bild som är max 400 px och ca 100 kB.

Aha, tusen tack Monica :eek:)

Ska se om jag hittar några bilder på märkliga färger...men jag har vart inne nu och dragit ner alla färger, toner i botten, så ska jag se om det kan hjälpa till något?

Tack för ditt svar!

Hej Tammy,

Om du använder PhotoShops raw konverterar Camera Raw så kan du med hjälp av "Vitbalans" välja på följande alternativ:

Som fotograferat
Auto
Dagsljus
Molningt
Skugga
Tungsten = glödlampsljus
Lysrör
Blixt
Egen

Om du väljer det som motsvarar fototillfället så bör du komma ganska nära med färgerna, om färgerna fortfarande ser helt uppåt väggarna ut så kan du prova att ta några bilder ute och ha ett vitt papper med i bilden. Sedan när du kör Camera Raw så använder du vitbalanspipetten och klickar på pappret då skall du få rätt vitbalans.

Om det fortfarande är fel så bör du nog kontakta din handlare, det skulle jag gjort i alla fall.

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar