Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märklig pryl - vad skall man ha den till??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Hittade bland gamla filter och adaperringar en myckeet märkllig pryl som jag undrar om något vet vad man skall ha den till.

Prylen är en adapter - typ stepring fast med utanpåliggande 58mm filtergängor i båda ändarna. Vad f-n skall man ha den till? Jag har klurat men kan inte komma på något vettigt användningsområde annan än om man ville koppla ihop frontlinserna på två objektiv med 58 mm filtergänga (testade och det gick skruva ihop mitt EF 50 f/1.4 med plastzoomen - front emot front...

Frågan är bara varför? Fin maskintillverkad så inget hemmapul utan serietillverkad av någon orsak, men vilken orsak???

Det är nog just en ring för att montera ett objektiv bakvänt på ett annat objektiv. Fattigmans-macro. Man tar det man har och vips, extrem närbild.

Å tusan! Ja, det förklarar saken. något syfte borde det ju finnas. Måste testa om det blir något vettigt av det - antar att det inte är väldens mest lämpade objektiv jag har med 58mm, fast iofs borde det fungera med stepring till ett bättre objektiv än plastzoomen. Måste testa! Tack för tipset !

Teorin säger att om man har två lika (liknande) objektiv monterade front mot front så får man vid förstoring 1:1 en "utsläckning" av ett par av de mer störande aberrationerna som ett objektiv ställer till med... Strålbanorna kommer ju bli helt symmetriska runt mittplanet mellan fronterna på objektiven - tänk dig bilden framför dig: Någonting, 36x24mm stort utstrålar/reflekterar ljus "baklänges" in genom ett objektiv, ljusstrålarna kommer till mittplanet mellan objektiven och gör sedan exakt samma resa (fast i motsatt ordning!) framifrån och bakåt genom det andra (identiska) objektivet för att sedan projiceras ut på en 36x24mm stor sensor - som har samma avstånd från bakersta linsen på objektivet monterat på kameran som avståndet från bakersta linsen på det vända objektivet till objektet man fotograferar när man är i fokus... Allt blir symmetriskt.

"Nackdelen" med principen är att man helt plötsligt med två 50'or har 14st linser att arbeta igenom i stället för 7... Men man kan få riktigt bra resultat om objektiven är bra. Två zoomar på varandra är nog inte så lämpligt - många glasytor blir det... :)

Förstoringsgraden har jag för mig är ganska exakt den monterade brännvidden genom den omvänt monterade brännvidden. Ett 50mm monterat bakvänt på ett 100mm på kameran ger 2:1 förstoring. Omvänt - att montera 50mm på kameran och 100mm omvänt frampå ger stark vinjettering av ganska naturliga skäl...

Detta låter roligt! Testa måste jag iaf göra. Nja, jag tänkte EF 50 f/1.4 och någon gammal plastktzoom jag har i väskan och leka med dem.

Har sett en sån ring en gång och det var nog enda gången i mitt liv som jag verkligen övervägt att sno saker från någon. ;)

Dum fråga så här i forumet kanske, men är det någon som har koll på vart man kan köpa en dylik ring nu för tiden? Har inte sett det i någon butik här omkring. Folk vet vad det är man talar om, men ingen har hemma.

Har sett en sån ring en gång och det var nog enda gången i mitt liv som jag verkligen övervägt att sno saker från någon. ;)

Dum fråga så här i forumet kanske, men är det någon som har koll på vart man kan köpa en dylik ring nu för tiden? Har inte sett det i någon butik här omkring. Folk vet vad det är man talar om, men ingen har hemma.

Jan Laurits brukar sälja filter och stepringar, han har säkert det du letar efter.
Annars så finns L-Foto och Secondhandphoto
Om inte det hjälper så kan man köpa två stepup-ringar och limma ihop dessa. Limma sen en tunn plåt el dyl. runt skarven som förstärkning.

"Nackdelen" med principen är att man helt plötsligt med två 50'or har 14st linser att arbeta igenom i stället för 7...
Och två bländare att hålla reda på:)

Men man kan få riktigt bra resultat om objektiven är bra.
Och det brukar vanliga 50:eek:r bli efter en måttlig nedbländning. Problemet är att om man gör det med båda normalerna (så att båda blir bra) får man räkna med en rätt gruvlig vinjettering och bländar man bara ner det ena blir kantskärpan sämre eftersom det ljus som bygger upp de delarna passerat genom det vidöppna objektivets perifera delar (annars hade det ju passerat det objektivet även om det varit nedbländat:)

Det går naturligtvis att prova att göra en egen avbländning i omvändningsringen, det leder i o f s till att ljuset tar mindre lämpliga vägar genom båda objektiven men troligen blir det i alla fall en bättre kompromiss så länge det inte leder till för stor vinjettering.

Dessutom bör det kanske sägas att objektiven ska vara inställda på oändligt om man verkligen vill dra full nytta av möjligheterna att minimera linsfelen så som Joakim beskrev i sitt inlägg (om det främre saknar flytande linselement räcker det i o f s med att det som sitter på kameran är ställt på oändligt).

Två zoomar på varandra är nog inte så lämpligt - många glasytor blir det... :)
Lite vackert motljus på det, vilken mardröm:)

Har ringarna BR2A och BR3.

BR2A vänder kamerafattningen till en 52mm gäng, medans BR3 vänder objektivets fattning till 52mm filtergäng igen.
Förr använde jag dem för att göra lite fattigmansmacro av mina linser med motsvarande filtergäng.

Men när digitalkamerorna kom har de fått ett helt annat användningsområde.

De nya digitalkamerornas grepp sitter för nära objektivfattningen, så min gamla Novoflexbälg gick inte att gänga på utan att den tog i kameragreppet.
Men TADAAA.... Monterade ihop BR2A, BR3 och fick en distansring, och bälgen går at skruva på igen.

www.photax.se har också. Man hittar det under kameror&tillbehör och sedan närbildstillbehör vilket iofs är ganska logiskt men det är ändå svårmanövrerat. Någon borde tala allvar med dom om deras kaotiska struktur på sidan... :)

Ännu mera fattigmansmacro (konkurs-macro kanske?) blir det om man hoppar över ringen och tejpar ihop objektiven istället.

När jag kör "vänt" så blir det i mitt fall ett Rollei Planar50/1.8 fram på ett C/Y Planar50/1.7, med Contaxen nerbländad ganska rejält för att få användbart skärpedjup. Någon extrem vinjettering märker jag inte direkt. Planar 50/1.7 fram på 135/2.8 fungerar också bra. Jag har alltid hört att objektivet som vänds ska stå fullöppet, objektivet på kameran används för att blända ner. Måste prova blända ner båda lika mycket och se vad som händer - som jag tänkt bara rakt upp och ner borde symmetrin behållas även om bara det första objektivet bländas ner, men speciellt mycket tankemöda och experimenterande har jag inte lagt ner på det ska jag erkänna...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto