Advertisement

Annons

Märklig oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Aktiv medlem
En bekant bad mig kontrollera ett beg. Nikkor som han nyligen köpt.
Mekaniskt verkade det helt ok, men så tog jag en provbild på testkorten för varje bländarsteg.
På varje provbild kan man se en tydlig skillnad mellan skärpan på de lodräta resp. vågräta linjerna. Det märks tydligast på de större bländarna.

Kan någon här på Fotosidan förklara detta?
Är det något man kan åtgärda på en serviceverkstad?

Se provbilderna i mitt album
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=115607
 
Lars Broman skrev:
En bekant bad mig kontrollera ett beg. Nikkor som han nyligen köpt.
Mekaniskt verkade det helt ok, men så tog jag en provbild på testkorten för varje bländarsteg.
På varje provbild kan man se en tydlig skillnad mellan skärpan på de lodräta resp. vågräta linjerna. Det märks tydligast på de större bländarna.

Kan någon här på Fotosidan förklara detta?
Är det något man kan åtgärda på en serviceverkstad?

Se provbilderna i mitt album
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=115607

Ser ut som astigmatism. Möjligen har något/några av linselementen i objektivet hamnat snett vilket skulle kunna vara förklaringen. Går det att se ifall objektivet är snett eller något ser osymmetriskt ut?

Johannes
 
Objektivet har innerfokusering så det svårt att se om något är snett.
Har försökt se den/de rörliga delarna genom frontlinsen men kan inte se något som skulle kunna vara osymetriskt eller skadat.
Däremot hörs ett svagt skrapljud vid ett visst läge på avståndsskalan.
Detta avstånd stämmer nästa överens med fotograferingsavståndet på provbilderna.

Borde kanske ta fler provbilder på ett annat avstånd eller är fel av den här typen lika, oberoende fotograferingsavståndet?
 
Lars Broman skrev:
Borde kanske ta fler provbilder på ett annat avstånd eller är fel av den här typen lika, oberoende fotograferingsavståndet?
Du borde framförallt kolla om den ställer skärpan där du siktar. Detta gör man lämpligas genom att plåta ett testkarta. Här beskrivs hur man går tillväga, Fokustest .
Du kan prova med att ta på lite olika avstånd med.
 
Ni borde kontakta säljaren, tror jag för om objektivet skickades välemballerat så tror jag knappast att felet har upptsått under fraktfärden.
 
Verkar som något astigmatiskt bildfel men då brukar det synas tydligast på linjer i bildfältets kanter. Vågräta och lodräta linjer går då inte att avbilda skarpt samtidigt. Här syns det lika tydligt i hela bilden. Hur stor del av bilden visar du här och vilken del av bilden om det är delbild? Är det bara en mindre delförstoring så kan det ju vara fråga om ett fel som syns först vid stor uppförstoring och då behöver det inte vara något som är direkt fel i optiken, bara att konstruktionen inte är perfekt.
 
Bilderna 1-4 är visar alla centrum på bilden.
Har lagt till en som visar vänstra övre hörnet (V_T) och en som visar högra nedre hörnet (H_N).
Båda med bländare 4.
Jag tycker inte att det är någon skillnad på kanterna och centrum.
Åtminstone inte när det gäller de lodräta resp. vågräta linjerna.
 
Är det film du fotat med? I så fall är kornskärpan dålig i bild 1, 2 samt 4. Scanningen har nog inte varit perfekt med dessa bilder? men det kanske spelar mindre roll, skärpeskillnaen mellan lodrät och vågrät framgår ändå. Hur pass stor del av negativet utgör bilderna och vilken typ av optik är det? Zoom eller fast brännvidd?
 
Fast optik 300mm fotograferingsavstånd ca 4 m.
Vilket innebär att förhållandet korten resp. negativet är 3x4 dvs 1 kort täcker 1/3 av höjden och 1/4 av bredden.
Eftersom jag upptäckte "konstigheterna" redan på ljusbordet lade jag inte mycket möda på scanningen , det är ju inte det som är problemet, eller..?
 
Aha, 300mm. Då har jag en annan teori eftersom oskärpan tycks finnas likadant oavsett bländare och bilddel: Du har förmodligen haft kameran på stativ med bara kamerakroppen fäst (utan stöd för optiken) och eftersom brännvidden är ganska lång beövs mycket små vibrationer/svajningar i höjdled för att åstadkomma den oskärpa på vågräta linjer som man ser här. Kameran/optiken har vibrerat/svajat i höjdled under exponeringen och då avbildas vägräta linjer oskarpt medan de lodräta förblir skarpa. Tittar man dessutom på ändarna av de lodräta linjerna så finns en liten oskärpa/suddighet/dubbelbild där vilken inte finns i ändarna på de vågräta linjerna (trots att de i övrigt är oskarpa). Detta tyder på att det är vibrations/svajningsoskärpa då fått i bilderna. Prova att fota bilderna likadant med ett kraftigt stöd under optiken, eller på kortare tider så tror jag inte du kommer att se denna "märkliga oskärpa" mera.
Hälsn, Nils.
 
- Nils
Är nästan beredd att "köpa" din lösning osett.
Det skulle ändra problemet till att vara ett handhavandefel istället för ett felaktigt objektiv.
Förvisso använde jag stativfästet på objektivet och en trådutlösare.
Utan tidigare erfarenhet tyckte jag ändå att det verkade lite ostadigt.
Det som inte stöder torin om rörelseoskärpa är att det ser bättre ut med mindre bländare och därmed också en längre slutartid.

Kommer att prova med kortare slutartider så fort jag hinner.
 
Lars Broman skrev:
- Nils

Det som inte stöder torin om rörelseoskärpa är att det ser bättre ut med mindre bländare och därmed också en längre slutartid.

Kommer att prova med kortare slutartider så fort jag hinner.

Det kan faktiskt stödja teorin om rörelseoskärpa då vibrationerna dämpas ut efter ca 1/30 s. Min bladare var definitivt oskarpast vid 1/15 s om man inte fällde upp spegeln. Vid längre tider eller kortare blev det skarpare.

//Johan
 
johanu skrev:
Det kan faktiskt stödja teorin om rörelseoskärpa då vibrationerna dämpas ut efter ca 1/30 s. Min bladare var definitivt oskarpast vid 1/15 s om man inte fällde upp spegeln. Vid längre tider eller kortare blev det skarpare.

//Johan

Ja kritiska tider för vibrationsoskärpa ligger i ett visst intervall, det är min erfarenhet också. Vid längre tider minskar vibrationsoskärpan.
 
Kommer direkt från ljusbordet där jag granskat de nya provexponeringarna med kortare slutartider.
Kan nu bekräfta tidigare förslag, att oskärpan beror på vertikala rörelser, stämmer.
På de nya negativen är vertikala och horisontella linjer lika skarpa, eller oskarpa om man så vill.

Tack för alla förslag, råd och dåd.

Jag har tagit bort albumet så länken fungerar inte längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.