Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mängdrabatter Vad är rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Ett brudpar från sommarens fotograferingr hörde nu av sig. De har inte kunnat enas om vilka bilder de vill ha och funderar nu på att ta alla bilderna så att hela tjocka släkten skall bli nöjda! De vill ha dem digitalt. De har inte betalat för bilderna än, bara fotografeingen. Eftersom det nu bli så in i helvetes massa bilder så frågar de självklart om ett bra pris, vilket jag absolut tycker att de har rätt till! Jag har redan redigerat alla bilderna och därför är det inte mycket tid kvar att lägga på bilderna utan de är leveransklara. Enligt min prislista så skall de betala ca 16,000 SEK (158 st bilder). För privatpersoner är detta självklart en gigantisk summa! Jag funderar på att ebjuda dem 40 eller 50% rabatt.. Vad tycker ni om det? 8000-9500:- är det en rimlig summa för 160 bilder högupplösta på cd? Eller ja jag vet att det är en rimlig summa, men som så många andra så är jag dålig på att ta rätt betalt. vad tycker ni, hur mycket rabatt skall de få?

Om jag vore i din sits skulle jag ta fullt pris för de första 0-20 bilderna, ge lite rabatt (1-5%) för de kommande 1-20 bilderna, lite mer rabatt (3-10%) för nästa 1-20 bilderna och så vidare.

Alternativt, om du vet hur lång tid du lagt ner på efterarbetet, bestämmer du vad en rimlig timpeng är, och räknar timpengen gånger tiden det tagit.

Jag säger som Ulf. Har byggt upp min prislista så här:

1-24 x:-/st
25-49 lite lägre:-/st
50-99 lite lägre ändå:-/st
100- ännu lägre:-/st

(För större kopior minskar dock priset aningen redan på efterföljande den första.)

PS. Och prislistan för efterbeställningar får de redan med den andra innehållande paketpriser och så för fotograferingen, så den är redan godkänd av kund vid bokningen. DS

Senast ändrad:
Jag har redan gjort en prislista med viss reducering av priset ju fler bilder man väljer. Dock så sträcker den sig bara till 50, inte trodde jag att nån ville ha 160 bilder? Jag får räkna lite på det här. Att räkna ut timpris som röllopsfotograf är något man helst inte gör, eftersom det är alltför deprimerande att se hur mycket tid man lagt ner på ett arbete i jämförelse med pengarna det generar. :eek:)

Så här ser prislistan för 2007 ut för de digitala filerna:
Digitala bilder
Alla bilder levereras digitalt på cd eller dvd. Högupplöst.

Per bild______________________ 150:-
Per 5 bilder___________________ 700:-
Per 15 bilder__________________ 1900:-
Per 30 bilder__________________ 3400:-
Per 50 bilder__________________ 5200:-

Något tips? Jag antar att det som känns mest jobbigt är väl att ta en sån stor summa av privatpersoner. Jag vet att jag inte borde eller skall känna så men... tjaa.. antar att det bara är att komma över det eller?

Om jag redan hade gjort jobbet klart, redan fått betalt för själva fotograferingen och de inte vill ha papperskopior och dessutom bara kommer använda det till privat bruk (presenter till släkt och vänner, antar jag...). Då tycker jag nog att Ulfs förslag om en timpeng för det jag lagt ner på redigeringen vore det rimligaste.

Dessutom skulle jag passa på att erbjuda dem att komma tillbaka för att få högkvalitativa papperskopior på fint papper sen när de väl har gjort sitt urval. :)

Men det är väl alltid en liten avvägning mellan två principer: ska man ta betalt för (den konstnärliga) kvalitén på bilderna eller på den arbetstid man lagt ner på jobbet? Jag antar att ju längre man håller på och ju bättre man blir dessto mer kan man ta betalt enligt den första principen...

fina skrev:
Att räkna ut timpris som röllopsfotograf är något man helst inte gör, eftersom det är alltför deprimerande att se hur mycket tid man lagt ner på ett arbete i jämförelse med pengarna det generar. :eek:)

Nej, det är klart. Lätt för mig att säga som inte försörjer mig som fotograf ;-)

Men om de, som privatpersoner, tycker slutsumman blir för saftig så kanske du kan erbjuda ett visst antal papperskopior på köpet? T ex en gratis utskrift för var tionde bild de betalar för. Vill de ha flera så kanske till ett förmånligt pris.

Brukar privatkunder räkna med att de redan har betalat för bilderna genom att de betalat för timlönen under fotograferingstillfället? Jag tänker då inte bara på bröllop, utan generellt... Alltså att de blir lite stötta av att sen förväntas betala "igen"?

J Tjerneng skrev:

Men det är väl alltid en liten avvägning mellan två principer: ska man ta betalt för (den konstnärliga) kvalitén på bilderna eller på den arbetstid man lagt ner på jobbet?
Nä, det är givet att ta betalt för båda i detta fallet tycker jag. För så dåligt som bröllop ändå betalar sig sett till tiden så är betalningen för efterbeställningar nästan ett måste. Även om det naturligtvis erbjuds paketpriser med tackkort och sånt i från scratch också och även om prislistan är satt efter branschrekommendationer eller t.o.m. lite över.

Kan folk betala för en tårta de käkar upp den dagen borde de ju kunna betala för bilderna de har kvar efteråt också. Ellerhur?

Ja det är ett evigt dilemma och gissel det där med att ta betalt för bröllop! Man får stänga av öronen för allt gnäll om "hutlösa" priser. MIna kunder är medvetna om att det första prsiet bara är för fotografeirngen, så däri ligger det inga problem.
Önska mig lycka till nu med räkenskaper och utvärdering av priser! Tjo!

Lycka till!

Du komer fixa att få vettigt betalt, det hörs i dina inlägg. Och skulle kunden ändå inte finna sig i priset får de väl sätta sig och välja bort lite bilder iaf..

Jag erbjuder fem olika paketalternativ där lite ingår tillsammans med fotograferingen. Sen hoppas jag på gott med efterbeställningar också iaf. Högupplösta CD-bilder minskar ju den möjligheten med fler kopior beställda framöver så såna kan gott få kosta rätt bra tycker jag.

lottawe skrev:
Nä, det är givet att ta betalt för båda i detta fallet tycker jag. För så dåligt som bröllop ändå betalar sig sett till tiden så är betalningen för efterbeställningar nästan ett måste. Även om det naturligtvis erbjuds paketpriser med tackkort och sånt i från scratch också och även om prislistan är satt efter branschrekommendationer eller t.o.m. lite över.

Kan folk betala för en tårta de käkar upp den dagen borde de ju kunna betala för bilderna de har kvar efteråt också. Ellerhur?

Naturligtvis. Jag menade att man gör en avvägning angående hur mycket man tar hänsyn till det ena eller andra. Självklart ingår båda i bedömningen, men kanske olika mycket... Det var kanske lite otydligt formulerat. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar