ANNONS
Annons

Mäklarfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Janosh_Brewski

Aktiv medlem
Hallå!
Fick i uppdrag av en mäklare att fotografera ett större objekt.
Fotade i ca 3,5h +1,5h redigering.
Undrar vad man skäligen kan fakturera?

Kunden var mycket nöjd med bildera och jag kommer att få fortsatta uppdrag som ensam fotograf för firman.

Ett "vanligt" uppdrag tar ca 1-1,5 h + max 1h framför datorn.
Vad kan jag då ta för fortsatta uppdrag?

Har F-skattsedel.

Ok, jag hade funderar på ca 2500inkl moms... Är jag helt ute då? Jag kommer att få fortsatta jobb av dem och vill inte ta för mycket betalt. Vill samtidigt inte jobba gratis.

Nånstans mellan 0,5 – 1 % av försäljningspriset skulle väl kunna vara rimligt. ;-)

Men då står du förstås risken att inte få betalt om det inte blir någon försäljning.

Lite märklig fråga tycker jag.
I din profil står det frilansfotograf, du har F-skatt.
Rimligtvis har du gjort en budget för ditt företag och kommit fram till hur din timdebitering måste se ut för att täcka lön, skatter, arbetsgivaravgifter, transportfordon, drivmedel, försäkringar, nyinvesteringar och eventuella lokaler.
Det är bara att titta på dom siffrorna, dela med de debiterbara timmarna under året som du budgeterat så vet du vad du skall ta betalt.
Har flera kollegor som jobbar med mäklare och ingen lägger den tiden på ett objekt som du har gjort.
Tror tyvärr att du håller på att bita dig i foten genom att skämma bort den här mäklaren med ett kanonjobb som du aldrig kan ta skäligt betalt för. Mitt råd, dra ner på ambitionen. Gå dessutom ut och titta vad andra mäklarfotografer debiterar.
I all välmening, lycka till ;-))

Tiden som det får ta att fota en villa på mäklaruppdrag är runt 1 timme och det brukar inte vara några problem med det. Däremot har jag lite problem med att få ner tiden för redigering jag kör allt i raw och ligger på 1-2 timmar per villa. Vad man får betalt för att fota villor/lägenheter skiljer beroende bla på var i landet man fotar.
Det är mängden och inte styckpriset som gör inkomsten störst och det är hård konkkurans så det är svårt att få ut så höga summor som 4-5000 kr om inte mastfoto ingår.

Tack så jättemycket för tipsen!
Nu jobbar jag inte heltid som fotograf utan bara deltid.
Första gångerna blev det lite långsammare arbete pga ovana.
Är lite för feg när det gäller att ta betalt, är rädd att mista kunden och missa en inkomst.
Vill inte dra ner på ambition, då får det gärna ta lite extra tid :)
Man måste nog dock tänka igenom lite mer vad man kan ta betalt...
Tack igen för att du tog dig tid att svara.
/jw

Blir alltid lika fascinerad hur både säljare och köpare kan ingå affär utan att ens diskutera priset. Men antar att köparen är grymt rik så det är väl bara att debitera hutlöst då priset är totalt ointressant för dem :)

förstår hur du tänker.
Nu känner säljaren och köparen varandra och litar på att den ena inte blåser den andre. Så det löser sig nog

Blir alltid lika fascinerad hur både säljare och köpare kan ingå affär utan att ens diskutera priset. Men antar att köparen är grymt rik så det är väl bara att debitera hutlöst då priset är totalt ointressant för dem :)

Man kanske inte har fotograferat denna typ av bilder tidigare, man vill "testa" sig fram och ser hur långt tid det tar, resultat osv...då är det väl inte så konstigt eller?

Jag gjorde min första plåtning för en tidning helt gratis när jag var nybörjare - tror jag inte är helt ovanligt. Jag fotade sedan för dom i 3 år och fick bra betalt.

På samma sätt kunde jag som yngre tänka mig att provjobba en dag på ett företag utan lön om arbetat var tillräckligt intressant. Det visar att man är hungrig...

Jag har tyvärr inte svar på frågan...2,5 timmar arbete, skulle tippa på runt 2.000 kr exkl. moms. Sen har du kanske kostnader för resor som du bör debitera? Dom är troligen intresserade att betala per objekt och du får man hitta nån slags mellanväg.

Ett förslag är att man tar ett pris (lite lägre) nu och begär en diskussion om ett halvår eller tre månader för att se om båda parter är nöjda med överenskommelsen.

Nånstans mellan 0,5 – 1 % av försäljningspriset skulle väl kunna vara rimligt. ;-)

Men då står du förstås risken att inte få betalt om det inte blir någon försäljning.
En mäklare har väl 5% av försäljningspriset.
Kan inte tänka mig att man vill betala en fotograf 20% av summan som man tjänar.

Det var nog länge sedan en mäklare hade 5% sanningen ligger nog mellan 2-3%. Mäklarbranschen är rätt över etablerad och priserna är pressade neråt och det gäller även fotograferna. Ska det bli en vettig timpenning så måste man vara snabb både i fotografering samt redigering.

Jo det finns väl även de som tar fast arvode nu förtiden. Finner det en aning märkligt att folk accepterar procentuell betalning för en sådan tjänst som att annonsera och sälja bostäder.

I princip inte ett dugg märkligare om fotografen skulle ta procent på försäljningspriset som att maklaren gör det för sina tjänster.

Jo det finns väl även de som tar fast arvode nu förtiden. Finner det en aning märkligt att folk accepterar procentuell betalning för en sådan tjänst som att annonsera och sälja bostäder.

I princip inte ett dugg märkligare om fotografen skulle ta procent på försäljningspriset som att maklaren gör det för sina tjänster.

Det finns nog ingen mäklare som skulle visa sina försäljnings siffror för en fotograf så att han ska kunna fakturera i %, det är rätt logiskt,redovisar du dina intäckter för utomstående?
Det är fast pris som betalas till fotograf.

Kan gratis vara ett alternativ om du räknar med att kunden kommer tillbaka? Att vara billig i början ger stort motstånd om du sedan vill höja priset, men gratis kan ingen räkna med att alltid få!

Mina knappt två öre, jag är inte i branschen.

Per.

Det finns nog ingen mäklare som skulle visa sina försäljnings siffror för en fotograf så att han ska kunna fakturera i %, det är rätt logiskt,redovisar du dina intäckter för utomstående?
Det är fast pris som betalas till fotograf.

När det gäller fastigheter är försäljningspriset offentlig handling.

Kan gratis vara ett alternativ om du räknar med att kunden kommer tillbaka? Att vara billig i början ger stort motstånd om du sedan vill höja priset, men gratis kan ingen räkna med att alltid få!

Mina knappt två öre, jag är inte i branschen.

Per.

Gratis är förkastligt, du vinner fel kunder. Någon sorts prova på rabatter är en sak men gratis då lyser desperationen och folk kommer att utnyttja dig grovt. Det är en farlig väg att gå för fotografkollektivet, sådant riskerar att leda till en nedåtgående spiral för alla.

PS
man skall alltid komma ihåg att det är hur lätt som helst att sänka priset men att höja det är mycket, mycket svårare.

Storföretagen har sedan länge dragit den slutsatsen om det förödande med priskrig för att vinna marknadsandelar, oftast slutar det bara med att alla står där med ett lägre pris. Man lägger istället krutet på intensifierad marknadsföring och låter offensiver i konkurrenskriget utspela sig där.

Senast ändrad:
Visserligen OT, men: Anledningen till att man använder procentuellt arvode är att det ska finnas en motivation för mäklaren att få ut så högt försäljningspris som möjligt.

Jag tycker du ska ta betalt efter hur många bilder du levererar, inte hur lång tid uppdraget tar. Som du säger så tar det alltid lite längre tid i början men när du fått upp vanan så kommer det att gå mycket snabbare.
20 bilder bör ligga på ca 1800-2000 kr exkl. moms. 5 bilder ca 1000 kr.
Om det är lång körsträcka bör du också ta ut milersättning.
Redigering av en bild bör inte ta mer än 2-3 min.

Det finns många trådar här på fotosidan om mäklarfoto med många bra tips så det är bara att läsa på :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar