Annons

Mäklare publicerat mina bilder utan lov - ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

YlvaBoden

Ny medlem
När vi sålde vår lgh via en av de större mäklarfirmorna skickade vi med några bilder på utsikten från vår balkong. Mäklaren beskar och valde ut fyra bilder.

Dessa fyra bilder har nu dykt upp på hemnet. Samma mäklarfirma, annan mäklare. Lgh som nu säljs ligger i annan uppgång, annat våningsplan men i samma hus som vår. Ingen har frågat oss om lov. Jag påpekade detta för vår mäklare igår men bilderna ligger kvar idag.

Jag tycker att det är ett solklart brott mot upphovsrätten. Har Ni tips på vad jag kan kräva av mäklarfirman? Det är uppenbarligen bilder de är intresserade av för flera objekt, alltså inga vanliga lägenhetsbilder. Nu vet jag inte om de olovandes hade tänkt sig använda bilderna i tryckt material eller bara på nätet.

tack på förhand!
/Ylva

En annan lhg.
Samma hus.
Samma firma.
Borde väl vara samma, eller liknande, utsikt!

Troligen en missuppfattning från mäklarfirman att dom fick bilderna från er utan att ni båda var överens om vad som gällde, eller har en av mäklarna smugit ut på er balkong och tagit ett likadant foto, och det är den bilden som ligger på nätet, häpp!

då hade mäklaren arbetat hårt på att ordna sommar ;)

visst är det en missuppfattning snarare än medveten stöld. Likafullt är det bilder som används kommersiellt utan tillstånd efter bara två veckor.

Kan tillägga att firman har egna anställda fotografer som tar alla deras bilder. Jag kanske borde vara smickrad att det står "proffsfotograf" under mina bilder... i min värld får proffs betalt.

Finns bestämda priser att betala för att använda bilder, med färdigförhandlade "straff" om man inte frågar först. Skaffa/spara en kopia av hemsidan, se till att den finns tillhands om tjafset börjar, och kräv mäklaren på bildarvode enligt mall. Var principella, men trevliga och artiga och förklara "att så får man inte göra - så är det bara".

Mäklaren kommer att "tjöta" om att han visst får låna bilderna, sedan lova att ta bort bilderna och till sist förstå (om ni är bestämda) att a) skadan redan är skedd - det kan inte göras ogjort, och b) han behöver inte betala "riktiga pengar", utan "bara" göra en avräkning från provisonen när han säljer lägenheten.

Visst låter det som ett bra scenario? Men det kan inte bli så om man inte försöker, förstås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar