Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lysrör och blixtar, bra lösning? :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Behöver lite tips och råd hur jag bäst använder mina blixtar i en milljö där lysrör är den dominerade ljuskällan. Ska fotografera personal på ett företag på deras kontorsarbetsplatser och hade tänkt använda Canon 580 II blixtar med Softbox och ev paraply.

Tyvärr vet jag inte vilken färgtemperatur som lysrören ger. Jag upplever dock ljuset lite "gulaktigt" när jag var där och rekade. Filter på blixtarna och i så fall vilket?

Övrig utrustning är Canons 5D Mark II och blixtarna utlöses av Pocket Wizard MiniTT1 and FlexTT5.

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Lysrör har nog väldig annorlunda färgtemperatur än blixt, såvida det inte är särskilda dagsljusrör. De är dessutom förmodligen betydligt svagare än blixtljuset.

Ställ kameran på lägsta ISO och slutaren på blixtsynktiden (1/160-1/320 beroende på kamera) och ta en bild utan blixt så ser du hur mycket ljusrören bidrar med ljus som minst. Slå sen på blixten och ta en bild med samma inställningar och se hur det blir. Ju längre tid, större bländaröppning eller högre ISO du använder desto mer av ljusrörens ljus kommer med i bild.

Hej Robert, och tack för ditt svar.

Ja, att prova utan blixt hade jag tänkt att göra också. Får se om jag kan släcka lysrören vid fototillfället. Ska ändå var dagtid så fönsterljus bör komma in en del. Då kan ju blixarna fungera bättre.

Var har du för erfarenhet att sätta filter annars framför blixten?

Mvh
Bosse

Ingen erfarenhet alls.

Om du ändå fotar inomhus med blixt, varför behöver du lysrör eller fönsterljus? Vad vill du uppnå? Endast upplättning med blixten? Isåfall varför?

Hej igen!

Skälet är att jag vill i en del bilder kunna få personen att "sticka ut" lite mer genom att underexponera det befintliga ljuset med ca 1 - 1,5 steg och lägga en belysning på honom/henne med blixtarna.

Tack för tipset om plastlocken. Men de ska väl göra samma sak som filter och som man kan sätta på sina blixtar? Men nu ser jag i alla fall vilken färg (grön) man kan laborerar lite med :)

Ha en trevlig helg!

Mvh
Bosse

När jag fotar porträtt i industrilokaler har jag ibland upplättningsblixt för att styra skuggorna i ansiktet. Lysrören har alltid olika färgtemperaturer så jag har helt gett upp att försöka balansera temperaturen på plats. Jag brukar lösa problemet i Lightroom/Photoshop istället.

När jag kommer hem gör jag två kopior i Lightroom och ställer den ena efter lysrören så lokalen blir bra och den andra kopian efter modellen så han blir bra (ja det är alltid en han i industrilokaler).

Sedan lägger jag de två bilderna i photoshop i var sitt lager och målar fram modellen från lagermasken. Funkar kanon. Så länge man målar fram lite försiktigt med mjuk pensel så blir det ingen skarv runt personen.

/ Kalle

QP-card funkar bra om man "bara" har ett taskigt lysrörsljus. Problemet blir om man har lysrören i en del av bilden samt en annan färgtemperatur från blixten i en annan del av bilden. Då hjälper det inte att kalibrera med QP-card eller gråkort.

Eller, jo det hjälper för att hitta en neutral utgångspunkt, men det löser inte problemet med två olika färgtemperaturer - det måste man lösa med antingen filtrering av blixtljuset eller efteråt i datorn.

QP-card funkar bra om man "bara" har ett taskigt lysrörsljus. Problemet blir om man har lysrören i en del av bilden samt en annan färgtemperatur från blixten i en annan del av bilden. Då hjälper det inte att kalibrera med QP-card eller gråkort.

Eller, jo det hjälper för att hitta en neutral utgångspunkt, men det löser inte problemet med två olika färgtemperaturer - det måste man lösa med antingen filtrering av blixtljuset eller efteråt i datorn.

Nu fixar det där QP-kortet lite mer än bara vitbalansen men visst belyser man från två håll så får man köra med filter på blixt eller fixa det efteråt.

Men man skulle kuna fixa det ganska snabbt med 4 exponeringar.
1 - med QP kortet och lysrör
2. bild med enbart öys rör
3 bild med qpkort på blixt sidan
4. bild med blixt

Skapa profiler med bild 1 och 3
Applicera sen repektve profil på bild 2 och 4. och bland med lager.
Då slipper man fippla själv med vitbalansen och krångliga färgspektrum.

Hur är arbetsplatserna placerade ?

Blir det motljus från fönster så borde blixt användas fär att lätta upp skuggor

Om det är petnoga med att vitbalansen är samma från bild till bild bör exponeringstiden vara multiplar av periodtiden i elnätet dvs som kortast 1/50 och därefter 1/25, 1/12, 1/6 osv. Detta eftersom färgen varierar över tid.

Hej,

Ta två testbilder utan blixt med manuell vitbalans, en med WB i incandescent/glödljus (glödlampe-ikon), och en i flourescent/lysrörsljus (ser ut som en liggande skalbagge ungefär).

Ser glödljusbilden bra ut, sätt på full CTO på blixtarna. Ser flourescentbilden bra ut, sätt full plusgreen på blixtarna (se länk nedan).

Ser ingen av bilderna bra ut, kör på det som är närmast och fota på max blixtsynktid för att blanda in så lite befintligt ljus som möjligt. Ta en testbild utan blixtar för att se att du blivit av med befintligt ljus (blända ner tills det befintliga ljuset är försumbart, auto-ISO av såklart).

Blir du av med lysrören långt före fönsterljuset kan du rent av behålla lite fönsterljus och köra blixtarna utan filter och WB " flash" eller cloudy.

Filtersatser finns det gott om, ex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=09-Fxtra

Skulle undvika färgade sto-fen då det är ett klumpigt sätt att färga omnibounce, samma effekt får du med en neutral omnibounce med rätt filter bakom istället om du vill.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar