Annons

Lyckas inte sätta fokus någonstans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pulchi

Medlem
Hej!

Igår var jag och fotade på en cruising, när jag idag kollar igenom bilderna ser jag ett par bilder som ser grymt konstiga ut. Det verkar som om jag inte fått fokus någonstans i vissa bilder.

Så frågan är ju då, hur gör man för att det ska bli "rätt"?

Har en EOS 60D, de flesta av gårdagens bilder blev fotade med ett EF-S 18-135 IS. Kameran var satt i manuellt läge. Hade två saker på automatik, vitbalans och fokusering.

En del av bilderna blev att se ut ungefär såhär:
http://img27.imageshack.us/img27/8715/bad1g.jpg

Medan andra blev såhär:
http://img13.imageshack.us/img13/8706/bra1e.jpg

Det är under 1% av bilderna som ser konstiga ut, så det är ju ingen superkatastrof. Men finns det något man kan göra för att slippa problemet?

Funderade lite på om ljusmätningen kan ha något med det att göra, den var satt på evaluerande ljusmätning. Hade det gått bättre om man hade kört centrumvägd eller spotmätning?

Hade manuellt valt den centrerade fokuspunkten. I båda bilderna så sitter den i pannan på motiven.

AF-läget jag använde var AI-Servo, dock så stod bilarna stilla i båda mina exempelbilder. Är det här problemet kommer in, att jag tryckt av innan den hunnit fokusera?

Kanske blev lite onödigt långt det här, men är det någon som har något tips på hur man kan undvika det här? :)

MVH
Tim

Som du säger ser inte fokus ut att ha hamnat någonstans. Det är inte gammalt hederligt kameraskak du har råkat ut för? Vad har du använt för slutartid i ditt första exempel?

Mvh Fredrik

Skojar du?

Under en 1 % låter som ett fantastiskt bra resultat!!! Kommer jag under 50% så skulle jag bli jätteglad! Fotar man med AF servo och 7D/60D på blandade motiv, varav en del är stillasstående, får man räkna med detta! Vill du vara riktigt säker på att få skärpan på rätt ställe med stillastående motiv så ska du använda "one shot". Även vid rörliga motiv får man säkna med att AF fladdrar inkonsekvent och missar en del bildrutor trots en linjär rörelse.

Jag vet inte, är väl kanske mycket möjligt. Slutaren är 1/160 på båda bilderna.

Och jo, 1% låter väl bra. Men det är ju inte direkt så att bilarna körde jättefort. Fotar man snabbare sport så brukar det bli en 50-60% som bara är att kasta direkt.

Har dock inte kört seriebildtagning, utan jag har kört en enda bild. Körde AI-Servo för att kunna följa bilen och trycka av när det såg som bäst ut.

Ljusmätningen har inte en sak med det här att göra. Det är inte kameraskak heller.

Däremot kan du vara ensak på spåren när du säger att du använt servo-AF. Jag skulle gissa att du är van vid singleshot-AF? Normal är det så att vid singleshot prioriteras fokus så att även om du trycker ned avtryckaren tas ingen bild förrän motivet är i fokus medan på servo brukar prioritet vara på avtryck så att det går att ta bilder även om motivet inte är i fokus.

Nu kan jag inte Canon så jag vet inte vilka inställningar det handlar om, men vill du undvika såna här bilder i framtiden kan du prova att ställa servo-prioritet på fokus. Eller vänta tills du vet att motivet verkligen är i fokus :)

Någon som kan Canon kanske kan förklara bättre.

Ljusmätningen har inte en sak med det här att göra. Det är inte kameraskak heller.

Däremot kan du vara ensak på spåren när du säger att du använt servo-AF. Jag skulle gissa att du är van vid singleshot-AF? Normal är det så att vid singleshot prioriteras fokus så att även om du trycker ned avtryckaren tas ingen bild förrän motivet är i fokus medan på servo brukar prioritet vara på avtryck så att det går att ta bilder även om motivet inte är i fokus.

Nu kan jag inte Canon så jag vet inte vilka inställningar det handlar om, men vill du undvika såna här bilder i framtiden kan du prova att ställa servo-prioritet på fokus. Eller vänta tills du vet att motivet verkligen är i fokus :)

Någon som kan Canon kanske kan förklara bättre.

Jag har väl fotat med det som i Canonvärlden heter One Shot mest, men har fotat en del fotboll osv och då självklart kör AI-Servo.

Men jag får nog anta att det har med det att göra, för i AI-Servo läget kan man ju trycka av bäst man vill oavsett om motivet är i fokus eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar