Annons

Lyckas inte få 2 skärmar exakt lika kalibrerade

Produkter
(logga in för att koppla)

Helguz

Aktiv medlem
Har två skärmar som jag kör samtidigt för ökat utrymme.
Tidigare hade jag en billig skärm med TN-panel som extra och brydde
mig inte om återgivningen.

Nu är detta utbytt och kör på Eizo Flexscan S2432W som huvudskärm och en NEC Multisync 2090UXi i porträtt läge.

Har en Eye-one dispaly 2 kalibrator samt kör Eye-one match 3.

Problemet är att jag inte får dem att stämma överens.
Röda färger på eizon är mycket kraftigare.
Jag upplever det vita mer vitt på eizon.

Vilken skärm är den bättre?
Borde jag skippa eye-one match och köra SpectraView Profiler PE?

Båda har samma Gamma 2.2 och K5500.

Kör Vista 64-bit.

Problemet upplevs både i LR2.5 och PS CS4

Några tips, ideér.

Tack på förhand
-Andreas
 
Det här är intressant, jag kommer att följa tråden med stor intresse för jag har alltid undrar över frågan och hoppas att någon kan förklara det här.
 
Du kommer aldrig att kunna få exakt samma profilering på två olika skärmar. Detta beror på att det är två olika paneler, med olika egenskaper. Vad jag minns så har windows fortfarande problem med två separata profiler. Men det kan förstås vara löst vid det här laget. Man behöver i princip två likadana skärmar för att få bra resultat.

Edit: Även om det skulle vara samma panel i två olika märken, så kan det skilja, beroende på styrtekniken bakom.
 
Senast ändrad:
Är snarare så att du inte kan köra två skärmar med 1 grafikkort med två profiler. Du profilerar grafikkort, inte skärm. Har du istället två grafikkort som var kör 1 skärm kan du ha olika profiler på skärmarna.

Funkar bra i windows7 i alla fall som jag kör just nu.

/Björn
 
Är snarare så att du inte kan köra två skärmar med 1 grafikkort med två profiler. Du profilerar grafikkort, inte skärm. Har du istället två grafikkort som var kör 1 skärm kan du ha olika profiler på skärmarna.

Funkar bra i windows7 i alla fall som jag kör just nu.

/Björn

Aha nu fattar jag :) Tack för en riktig bra info
 
Är snarare så att du inte kan köra två skärmar med 1 grafikkort med två profiler. Du profilerar grafikkort, inte skärm. Har du istället två grafikkort som var kör 1 skärm kan du ha olika profiler på skärmarna.

Funkar bra i windows7 i alla fall som jag kör just nu.

/Björn

Jag har tidigare läst att man med Windows bara kan profilera grafikkortet med en profil även om två skärmar är anslutna som Björn skriver. Jag förstår då inte varför man kan välja profiler för varje skärm i control panel->color management settings. Kan någon förklara vad som händer när man gör dessa val?

Har själv Spyder2express kalibrator som inte klarar att kalibrera flera skärmar till skillnad från Spyder2(3)pro. Utgående från Björns kommentar ovan, vet någon om det är ett krav att man ska ha två grafikkort för att Spyder2(3)pro ska kunna kalibrera två skärmar eller har de någon smart lösning för ett grafikkort?

Själv har jag har kalibrerat varje skärm för sig med Spyder2express och döpt om den resulterande monitorprofilen så jag har unika profiler för varje skärm. Nånting händer i alla med färgerna på båda skärmarna efter kalibrering så jag har antagit att skärmarna använde de individuella monitorprofilerna. Men jag är kanske ute och cyklar.

Färgerna är hyfsat (men inte exakt) lika men jag trodde skillnaden berodde på att det var olika skärmar (och olika teknologier, TN resp S-PVA). Dessutom ska inte Spyder2 klara wide gamut skärmar så bra så det kan vara en felkälla för S-PVA skärmen också.
 
Jag har ett liknande problem, har en gammal LG L2010B med ips panel och en Eizo S2001W med vanlig TN panel. Har Speder3 Elite och kört en STudiomatch (2,2, 5600, 103) Jag kan inte ställa in färghantering på Lg:n när jag kör den digitalt varför jag mätte in färgtempen på den och ställde båda skärmarna mot det. LG:n blir lite mörkare och drar mot lila, alternativt Eizon som drar mot grönt, svårt att avgöra vad som är rätt... Grafikkortet är ett Radeon 4670 som jag fått för mig ska klara separtata färgprofiler. Operativ Windows 7.

Nån som vet med säkerhet hur det är med Windows 7 och separata färgprofiler.

Ska jag sattsa på nya skärmar eller på nytt grafikkort för att få till problemet?

mvh Christer
 
Nu är jag på intet sätt proffs på detta, men jag kör windows 7, två skärmar på ett och samma grafikkort (minns inte exakt vilket eftersom jag sitter på jobbet nu) och profilerar dom med en spyder 3 elite. Och den skapar iaf profiler med olika egenskaper för respektive skärm. Så det bör inte vara den begränsande faktorn såsom jag ser det.

/Tillägg, det är i vilket fall inget exklusivt grafikkort utan ett i normalklassen

Kan dock tillägga att jag varken hemma eller på jobbet får till exakt samma resultat på dom olika skärmarna vilket jag precis som nämnts utgått ifrån att det beror på skärmarnas inbyggda begränsingar/egenskaper. Dock är det hyggligt likt.
 
Jag kör Vista 32-bit, två skärmar, ett grafikkort, Spyder3 Elite. Det skapas två olika profiler för respeketive skärm och vad jag kan se så fungerar det.

Däremot blir inte bilderna helt identiska. Olika typer av paneler, den ena är matt, den andra blank, osv gör nog att man måste ha realistiska förväntningar.
 
Hittat lösning

Tack för alla svar, mycket intressant.

Har hört att det varit problem med olika profiler i Vista.
Men även att det har med UAC och sidebar.
När de dyker upp förstörs Gamman. Då Vista fade:ar till svart/vitt
förstörs oxå gamman.

Läste på ett annat forum där lösningen var att köra Eye-ones "logo calibration loader" igen, efter det att sidebaren och allt är startat.

Har nu testat det och skärmarna är i närmast identiska!

Så tipset är att lägga ut en genväg till denna på skrivbordet och köra den, efter att man säkert vet att datorn har startat upp klart.

Tyvärr verkar det inte vara åtgärdat i SP2 (har inte installerat den).
 
Funkar med två profiler på samma budgetgrafikkort. Testat både med XP och 7.

Däremot återställer Windows på egen hand någon default-profil (precis som några andra sagt) på båda skärmarna då och då. Mycket irriterande. Jag kan manuellt gå in och sätta profilerna igen men det känns ohyggligt onödigt. Någon som fått det att funka i Win 7?

edit: Får även jag hyfsat lik återgivning trots två olika skärmar.
 
Det finns grafikkort som klara att gammakorrigera två skärmar samtidigt men dom flesta gör det inte, man får då den senast valda profilen på båda skärmarna.
Höll på med detta en hel massa för något år sedan och höll på att bli tokig innan jag kom underfund med hur det låg till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.