Annons

LX7 vs XZ-2: kompaktkampen

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag har ett bra tag nu funderat på att skaffa en ny kompaktkamera. Den ska komplettera min systemkamera och ersätta min Canon Powershot S90.

Efter att ha vänt uppochned på i stort sett hela kameramarknaden lutar det nu starkt åt en av följande:
Panasonic LX7
Olympus XZ-2
Och det är banne mig inte lätt. De är väldigt lika.
Urval av skillnader nedan.

LX7:
Har 24 mm vidvinkel, mot 28 för XZ2. Skillnaden i tele bryr jag mig inte så mycket om.
Aningen ljusstarkare objektiv.
Tillåter tumfokusering.
Tycks mig, när jag provhållit dem, ha ett mer lättillgängligt gränssnitt när man håller på i M-läge. Och jag gillar bländarringen.
Är lite lättare.

XZ-2:
Har en aningen bättre sensor.
Har touchskärm - inget måste för mig, men kan säkert vara trevligt.

Ingen tillåter auto-ISO i M-läge. Båda kan utrustas med EVF. Båda kan man hitta undervattenshus till.
Jag gillar LX7 lite bättre. Det känns så. Och känslan är viktig. Samtidigt är XZ-2 väsentligt billigare, och säljs i kit med sökare till bra pris. Priset är inte allenarådande, men viktigt; de stora pengarna ska gå till systemkameran, inte kompaktkomplementet.
XZ-2 verkar också billigare att utrusta med undervattenshus, i alla fall så länge man inte börjar hänga på en extern blixt, då är det inte lika uppenbart längre.

De grejer jag räknat upp här borde jag själv kunna prioritera mellan. Så min fråga är egentligen:
Har ni använt någon av de här kamerorna? Är det något särskilt ni upptäckt efter ett tag att ni stör er på? Alternativt, har ni upptäckt någon riktig guldegenskap som man i förstone inte tänker på?

Jag har inte superbråttom att komma till skott, men vill gärna komma framåt i funderandet.

MVH Villrådig
 
Hej har en LX7 och är väldigt nöjd, optiken är verkligen kanon, och gillar vidvinkeln, mycket användbart när man gärna använder kameran på fester o kalas, bra att kunna välja format från panorama till kvadratiskt. Har även den extra EVF - sökaren till också, mycket fin. Dock ingen erfarenhet av Olympusen, bildkvaliteten antagligen mellan dom är nog försumbar. Hälsn, LO
 
Skulle försöka Hitta En LX5 istället. Större sensor och Mycket finare raw-filer. Lx7:an ger känslan av "billigkompakt" jämfört med föregående modeller med större sensor.
 
Nja, sensorn i LX5 är en liten avning större än i LX7 men det är väldigt marginellt. Och enligt DxOMark är den i LX7 betydligt bättre. Plus att efter vad jag läst är LX7 väsentligt snabbare i vändningarna än LX5. Och LX7 har mycket ljusstarkare optik. Så LX5 blir det inte.
 
Ni som använder LX7, upplevs den som en snabb kamera? Jag kommer om ett tag ha behov av en liten kamera som ger fina bildfiler, men ännu viktigare en reaktionssnabb. Jag har LX3 idag, och den är inte riktigt snabb nog. GF2 är snabb nog, men aningen otymplig för vad jag ska ha den till.
 
Jag kanske kan svara om några dagar, jag har beställt den. Men tills dess finns säkert andra som kan svara.
Jag vet i alla fall att när jag provat den har den jämfört med min S90 varit värsta fartmonstret. Och att när jag läst om den har det framhållits att den är snabb, undantaget tömning av buffert full med raw-filer.
 
Hej, jag har LX7 och det är en kanonfin kamera, har också EVF-sökaren till, jag älskar kameran, den ger ca ett steg mindre brus än LX3 och är dessutom dubbelt så ljusstark, och väldigt skarp redan på full öppning. Kan bara rekommendera den varmt, hälsn, LO
 
Härligt. Har du också erfarenhet av LX3? Är sjuan påtagligt raskare i att hitta fokus och ta bilden?

Jag har provat en LX3 också, och ganska nyligen - men under mycket sämre förhållanden än jag testat LX7. (Mörk julafton vs relativt ljus fotobutik.) Och ja, under dessa skilda förhållanden fokuserade LX7 mycket snabbare, men det säger ju inte så mycket.

Om jag lämnar egna erfarenheter: enligt vad jag läst ska LX7 vara långsam på att zooma. Inget jag minns från eget test, men det stämmer säkert. Så, långsam på att zooma och på att tömma full buffert, i övrigt rask (för att vara kompaktkamera), verkar vara internetkonsensus. Där jag läst iaf. Och ja, generellt snabbare än LX3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.