Annons

LX5 eller WB2000 eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Jag behöver ett vettigt komplement till systemkameran. Är väldigt nöjd med min Pentax K20D men den åker bara med på planerade fototurer (d v s alldeles för sällan). Glappet är för stort mellan den och mobilkameran, även om jag faktiskt gillar mobilens flexibilitet trots usel bildkvalité.

Kikar nu på några något mer avancerade kompakter och har följande kriterier:

1. Så god bildkvalité som möjligt för en kompakt (jag använder dock synen - tabeller och grafer försöker jag undvika). Fördel med möjlighet att plåta utan blixt under sämre ljus och med hyfsat lågt brus.

2. Så portabel som möjligt

3. Manuella inställningsmöjligheter OCH väl fungerade automatik för resten av familjen

4. Goda videoinspelningsmöjligheter (HD, 720p är OK, monoljud OK även om stereo är att föredra) - det räcker nu med prylar att släpa på...

5. Får kosta max 5 tkr - gärna mindre.

Jag har framförallt lusläst om Panasonic LX5 och Samsung WB2000 och jag gillar båda på pappret. Den första känns som en något bättre bildkamera och den sista mer portabel och med bättre videomöjlighet.

Har också tittat på Ricoh och Sigma men blir inte klokare. Har testat Canon G11/12 och gillar dem inte. Har också retrodrömmar om kommande Fujifilm Finepix X100 men den lär hamna långt över min budget.

Tips och råd till en villrådig? Gärna baserat på egna erfarenheter.

Du nämnde inte Canon S90/95? Den tycker jag du borde titta på. Fickvänligare än t ex LX5 men riktigt bra och (inte minst viktigt) väldigt trevlig i handen.

Du nämnde inte Canon S90/95? Den tycker jag du borde titta på. Fickvänligare än t ex LX5 men riktigt bra och (inte minst viktigt) väldigt trevlig i handen.

Nja jo, den har funnits med i tankarnat. Jämfört med Samsung WB2000 har S95 på pappret:

Sämre lcd-display
Bättre sensor (men bildkvalitén verkar jämn mellan de två?)
Något bättre ljusstyrka
Något sämre zoom
Blixt med längre räckvidd
Mycket sämre sekvenstagning (1,9 mot 10 b/s med full upplösning)
Manuell fokus
Något tyngre
En knapp tusing dyrare

Edit: Glömde - videoläget är sämre med lägre upplösning och framför allt inget möjlighet till optisk zoom på S95

Sedan föredrar jag klart utseendet på WB2000 - sådant börjar spela roll när man är tvehågsen...

Fortsätt gärna råda/tipsa/provocera/huta åt mig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar