Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luxmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
har tittat en del på div modärna ljusmätare och hittade en luxmätare under någon övrigt/foto flik på tradera. Det stod att man kunde mäta blix etc med den. "skit bra" tänkte jag först, men nu funderar jag på hur man ska andvända en luxmätare för att få fram ett EV? vad jag kan tyda av annonsen så visar den ett lux värde bara, men har väll någon hold funktion som visar topp värdet (och kan på så vis mäta blixtar). Finns det någon snabb formel eller kan man skriva ett ark iförväg. i vilket fall så behövs något sätt att räkna om det på.

någon som vet hur det funkar?

Njae, inte om det är en ren lux-mätare. Då funkar den bara till fast belysning.

(Blixtens avgivna ljusmängd är ju en summa under en kurva, en integral. Det hjälper inte att veta hur hög toppen är, du måste också veta tiden som blixten lyser, vilken rampkurva den har osv. ELLER så integrerar du ljus-summan mellan tänd > signalen sjunkt till 10% - som en riktig Ev-mätare.).

Men eftersom säljaren tydligen angett att den fungerat till blixtmätning är det inte en ren "lux-mätare". Dessa används oftast inom miljöteknik, inte inom fotografi. Detta då förutsatt att säljaren vet vad han/hon säljer... :)

Hej !

Blandar vi inte in blixten, (se ovan ),
så finns det några tabeller mellan lux-ev på sekonics hemsida,

jag har en sekonic manual med en liknande tabell, av någon anledning
så stämmer inte dessa med varandra, om det har någon betydelse
vet jag inte, men man bör vara uppmärksam.

//MW

så om det är en klåpare så går det i alla fall att andvända den som EV mätare, men att mäta blixtljus är bara att glöma då.

Ingen som kan tipsa om en billig ljusmätare som en vanlig svennson skulle ha råd med?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto