Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lus?

Produkter
(logga in för att koppla)

skutte

Aktiv medlem
Vet nån vad detta är? Hittade den på marken i skogen, c:a 1,5mm stor, den och några kompisar kröp omkring bland gamla växtdelar, den ljusbruna "bananen" uppe till vänster är spetsen på ett barr.
Tacksam för svar.
/Göran

Bilagor

• lus.jpg
    lus.jpg
    43.3 KB · Visningar: 3,503
Det finns en röd lus som heter koschenill. Den brukar användas som "färgämne" vid färgning av tex garn och textiler. Om den lever fritt i Sverige, och om den du hittat är en sådan är jag inte säker på.

Edit: Hmm,, när jag tänker efter så är det nog färgämnet som heter koschenill. Men det utvinns av en röd lus.

Senast ändrad:
Hansi skrev:
Det finns en röd lus som heter koschenill. Den brukar användas som "färgämne" vid färgning av tex garn och textiler. Om den lever fritt i Sverige, och om den du hittat är en sådan är jag inte säker på.

Edit: Hmm,, när jag tänker efter så är det nog färgämnet som heter koschenill. Men det utvinns av en röd lus.

Nja, jag sökte på namnet men den är vit och innehåller ett rött färgämne.

"""
På opuntiakaktusar lever en lus som ger det röda färgämnet koschenill.Den vitulliga koschenillusen finns naturligt i Syd- och Mellanamerika. Man vet att indianerna använde den för att färga garn och tyg rött redan för 2 000 år sedan. Numera odlas opuntiakaktusar för skörd av koschenillöss bland annat på Kanarieöarna.

Den färgnyans som man får när man färgar med koschenill brukar kallas scharlakansrött eller karmin. Färgämnet används vid färgning av garn till persiska mattor, i rött läppstift och i rosa godis. Det har beteckningen E120 när det används som tillsats i livsmedel.
"""

Det kan stämma. Jag kommer bara ihåg att min mor brukade använda koschenill när hon höll på med växtfärgning för många år sedan. Jag har i alla år tagit för givet att lusen var röd :)

Hansi skrev:
Det kan stämma. Jag kommer bara ihåg att min mor brukade använda koschenill när hon höll på med växtfärgning för många år sedan. Jag har i alla år tagit för givet att lusen var röd :)

Ja men det var ju intressant, alltid lär man sig nåt!
Tack för svaret i a.f,
/Göran

Med största sannolikhet inte. En gissning från min sida är att detta kvalser pysslar med sönderdelning och nedbrytning av förna.
//A

Tillägg: Kan kanske vara ett rovkvalster som t ex käkar nematoder, hoppstjärtar mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar