Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lus?
- Trådstartare skutte
- Start datum
Hansi
Aktiv medlem
Det finns en röd lus som heter koschenill. Den brukar användas som "färgämne" vid färgning av tex garn och textiler. Om den lever fritt i Sverige, och om den du hittat är en sådan är jag inte säker på.
Edit: Hmm,, när jag tänker efter så är det nog färgämnet som heter koschenill. Men det utvinns av en röd lus.
Edit: Hmm,, när jag tänker efter så är det nog färgämnet som heter koschenill. Men det utvinns av en röd lus.
Senast ändrad:
skutte
Aktiv medlem
Hansi skrev:
Det finns en röd lus som heter koschenill. Den brukar användas som "färgämne" vid färgning av tex garn och textiler. Om den lever fritt i Sverige, och om den du hittat är en sådan är jag inte säker på.
Nja, jag sökte på namnet men den är vit och innehåller ett rött färgämne.
"""
På opuntiakaktusar lever en lus som ger det röda färgämnet koschenill.Den vitulliga koschenillusen finns naturligt i Syd- och Mellanamerika. Man vet att indianerna använde den för att färga garn och tyg rött redan för 2 000 år sedan. Numera odlas opuntiakaktusar för skörd av koschenillöss bland annat på Kanarieöarna.
Den färgnyans som man får när man färgar med koschenill brukar kallas scharlakansrött eller karmin. Färgämnet används vid färgning av garn till persiska mattor, i rött läppstift och i rosa godis. Det har beteckningen E120 när det används som tillsats i livsmedel.
"""
skutte
Aktiv medlem
Hansi skrev:
Det kan stämma. Jag kommer bara ihåg att min mor brukade använda koschenill när hon höll på med växtfärgning för många år sedan. Jag har i alla år tagit för givet att lusen var röd
Ja men det var ju intressant, alltid lär man sig nåt!
Tack för svaret i a.f,
/Göran
Graylingman
Aktiv medlem
Ett kvalster
skutte
Aktiv medlem
Aha, är det ett som går på djur?WFS) (Graylingman skrev:
Ett kvalster
Graylingman
Aktiv medlem
Med största sannolikhet inte. En gissning från min sida är att detta kvalser pysslar med sönderdelning och nedbrytning av förna.
//A
Tillägg: Kan kanske vara ett rovkvalster som t ex käkar nematoder, hoppstjärtar mm
//A
Tillägg: Kan kanske vara ett rovkvalster som t ex käkar nematoder, hoppstjärtar mm
skutte
Aktiv medlem
Ok, tack så mycket för svaret!WFS) (Graylingman skrev:
Med största sannolikhet inte. En gissning från min sida är att detta kvalser pysslar med sönderdelning och nedbrytning av förna.
//A
/Göran
Roben
Aktiv medlem
rickardignell
Aktiv medlem
Det är bara att hålla med Robert: ett sammetskvalster!
R
R