Annons

Lurad? Måste avreagera mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

spotnick

Aktiv medlem
Hade siktet inställt på ett Sigma 17-50mm som jag hittat till bra pris på ebay. All korrespondens går bra och jag slår till.

Efter jag betalat via paypal ser jag att säljaren ändrat rubriken till ett "SIgma 17-70mm". Alla våra tidigare mail hade rubriken "Sigma 17-50mm" men han måste ha ändrat i sin annons precis innan auktionen gick ut!

Jag har mejlat men än så länge inget svar. Det ska bli intressant och se vad han har att säga om detta...

Någon som råkat ut för detta? (Tänkte om det går att lösa en upphävning av köpet via Ebay). Jag har kvar alla mail mellan oss så det borde gå att bevisa.

/Niklas
 
Kontakta ebay och framför allt paypal angående detta så fort som möjligt. Du har all rätt på din sida då du bjöd på auktionen innan han ändrade på rubriken och det han sålde. Paypal kommer att betala tilbaks till dig. men som sagt, kontakta paypal nu och lägg ett ärende.
 
Shaman har rätt. Men passa på att beskriva för PP/e-Bay at rubriken i annonsen ändrades efter ditt bud ble lagt.
Dom kan se alla ändringar i sin log.

PP/e-bay brukar vara mkt. bra på att rätta til fraud.

Lycka till!

/ Emil
 
Tack ska ni ha.

Saken är den att vi mejlade ett par gånger om frakten. Då gällde auktionen 17-500mm och vi kom överens om att han skulle frakta den till mig.

Auktionen hade både bid och buy it now, så när jag väl fick påminnelsemejlet om att auktionen snart gick ut, (samma nr på auktionen som 17-50mm) slog till på buy it now utan att dubbelkolla.

Mitt fel så klart men jag trodde väl aldrig han skulle ändra annonsen i sista sekund.

Jag fick svar nu att sorry men du köpte denna av mig så jag skickar den i morgon. Så irriterande!


QUOTE=White and Black;1592809]Shaman har rätt. Men passa på att beskriva för PP/e-Bay at rubriken i annonsen ändrades efter ditt bud ble lagt.
Dom kan se alla ändringar i sin log.

PP/e-bay brukar vara mkt. bra på att rätta til fraud.

Lycka till!

/ Emil[/QUOTE]
 
Jag kan inte förstå problemet, det är väl bara till att strunta i att betala? Han har ju lurat dig, såna människor hade jag aldrig betalat till..
 
Jag kan inte förstå problemet, det är väl bara till att strunta i att betala? Han har ju lurat dig, såna människor hade jag aldrig betalat till..

Jag betalade innan jag insåg att han hade bytt 5:an mot 7:an (50 mot 70). Aktionen i övrigt var identisk, så det var i princip omöjligt att reagera på det. När jag talade med tyska ebay förklarade dom att detta tyvärr förekommer och kunde bara beklaga. I övrigt ligger ärendet hos paypal nu.

Som tur är finns bekanta på just IT-krim, så i morgon ska dom titta närmare på alla bevis. Dom hittar tydligen honom via mejladressen.
 
Konstigt att det går att ändra en annons i efterhand. Kan man göra så på Tradera också?

Jag tror att han ändrade minuten innan auktionen gick ut, så att jag skulle buda på "fel" objektiv och därmed binda mig till köpet.. Mitt fel på ett sätt men det var väldigt svårupptäckt... Det är inte så mycket pengar det handlar om men det känns ändå så surt att bli lurad. Plus att resten av kamerautrustningen jag hade tänk skaffa blir nu onödigt dyr.
 
Det kan inte vara så här enkelt då, att för att slippa lägga ut en annons till och betala för den ändrade han den föregående. Eftersom 17-70 sannolikt skulle gå dyrare än 17-50 gör det ju inget att den börjar på ett högt pris, folk vet ju inte att det inte var det objektivet från början.

Visst, det är inte helt sannolikt och det förutsätter att han hade båda två till salu, men det var bara en tanke som slog mig.
 
Det kan inte vara så här enkelt då, att för att slippa lägga ut en annons till och betala för den ändrade han den föregående. Eftersom 17-70 sannolikt skulle gå dyrare än 17-50 gör det ju inget att den börjar på ett högt pris, folk vet ju inte att det inte var det objektivet från början.

Visst, det är inte helt sannolikt och det förutsätter att han hade båda två till salu, men det var bara en tanke som slog mig.

Jo men i Sverige är ett nytt 17-50mm ca 4000 kr dyrare än ett 17-70mm. Så det känns som det borde vara dyrare även där. Lite därför jag slog till...
 
Vad du än gör, betala inte. Att få en negativ feedback är värt det tycker jag. Men paypal ska nog kunna hantera detta bra åt dig.
 
Men jag tycker det låter väldigt konstigt samtidigt.
Du fick en påminnelse att den snart skulle gå ut, en Auktion som det kommit bud på redan går väl inte att ändra ?

Eller missförstår jag nåt nu ?
Är det så att ni pratat om en auktion han hade men du köpte den andra ?
Då är det ju faktiskt så att du slarvat.
 
Det var but it now på auktionen. d.v.s. ingen annan hade bjudit på den. Antar att man då kan ändra på rubrik osv. så länge ingen har bjudit på den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.