Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lunnefåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att åka och fota Lunnefåglar igen. Var i Runde, Norge förra året och är lite nyfiken på vilka fler ställen det finns om man vill komma nära Lunnefåglar. Tänkte flyga denna gång eftersom det tar lite för lång tid med bil. Har du något förslag på bra ställe?
Tack på förhand!
Bee

Lunne finns på ett antal ställen i Skandinavien och längre norrut. Runde är troligen mest känt för oss sörlänningar men det finns ännu fler fåglar uppe i Nordnorge, bland annat runt Lofoten. Stora populationer finns också på Färöarna och Island.

Själv har jag sett dem på Runde och i Vik i Myrdal på södra Island. Vestmannaeyjar en bit väster om Vik är känt för lunne och den lär fortfarande serveras på restauranger där

Jag har läst att Skellig Michael på Irland var ett bra ställe där man kommer nära Lunnarna. Blir lite nyfiken.... Någon som varit där?

Är det någon speciellt årsperiod man främst hittar lunne på Island & Norge?
Ja, högsommar. På Runde är det säsong från mitten av juni till början av augusti men de första kommer i land redan i mitten av maj. Själv var jag där helgen efter midsommar 2008 och det var gott om fågel men ont om ungar, vi såg t.ex. aldrig några vuxna lunne komma in med näbben full av fisk.

Island ligger ju betydligt längre norrut så där är säsongen senare, enligt wikipedia lämnar isländska lunnefåglar boet först i augusti/september. Jag såg lunne på Island under första veckan i juli förra året så då fanns de där iallafall.

Skottland är även det bra för att beskåda Lunnefåglar. Var själv där och såg dem på mycket nära håll på minst tre olika ställen.

Jag har läst att Skellig Michael på Irland var ett bra ställe där man kommer nära Lunnarna. Blir lite nyfiken.... Någon som varit där?
Jag var där för ett antal år sedan, och visst, man kommer nära lunnarna där. Sen är ön i sig riktigt spännande och intressant med sina beehive huts där munkar levde mellan 500- och 1200-talet. Mvh /Matti

På Hemön på Västmannaöarna finns gott om lunnefåglar. Man kommer skapligt nära dem också. Tältade i en gammal vulkankrater där och det var alldeles fullt med lunnefåglar på kraterväggarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar