Annons

Lumix LX5 - mest "bang for the buck"?

Produkter
(logga in för att koppla)

lunne

Ny medlem
Hej,

Jag ska ut och resa en månad och ska blixthandla en ny kamera och söker därför kunnigas råd vad att välja. Jag söker en kompaktkamera som ändå tar fina bilder och går att leka lite med (är dock novis)

Min smärtgräns går runt 5000 kr men köper gärna en billigare om jag kan hitta en prisvärd. De jag tittar på är följande Lumix LX7 och LX5, Sony RX100, Fujifilm finepix X10 samt den nya Fujifilm XF1 (som jag tycker är riktigt stilig - någon som vet hur bra den är?).

På Cyberphoto kan man få en Panasonic Lumix DMC-LX5 + Minne + Originalväska = 3 490 SEK (alt 3 195 för bara kameran). Jag förstår mycket väl att LX7 och RX100 är bättre kameror, men å andra sidan kostar Sony RX100 nästan dubbelt så mycket som LX5 (5990 kr).

Så knäckfrågan: är ovanstående paketpris för Panasonic Lumix DMC-LX5 ett riktigt prisvärt paket för en bra kamera? Eller, är de nya modellerna så mycket bättre att det är värt att spendera ytterligare 1500-2300 kr?

Oerhört tacksam för snabbt svar (kommer att köpa under tisdag).

Stort tack,
Johan
 
Sony RX100 står lite i en klass för sig med den relativt mycket större sensorn i ett litet hus. Ett ganska lätt val enligt mig, om det är de kamerorna du väljer mellan.
Köpte själv en sony HX20 nyligen att ha som HD-videokamera på resor. Ett smått fantastiskt val kan jag konstatera.
 
Har haft en Lumix LX5 något år, tycker mycket om den. Har dock bara min sedan länge borttappade Ixus-40 att jämföra med och ja, Lumixen är otroligt mycket bättre, särskilt i dåligt ljus - dock ej i närheten av systemkamerakvalitet såklart.
Optiken är riktigt trevlig för en sån liten kamera.
Dessutom är den ganska lätt att använda med manuella inställningar. Nackdelen kan vara att den har löst linsskydd.
Har den som backup/resekamera. De andra kamerorna som nämnts har jag ingen koll på, enda jag kan råda till egentligen är att kolla lite exempelbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.