Annons

Lumix G80 bra för filma/dokumentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrM3

Medlem
Hej!

På jakt efter en bra instegskamera för att kunna göra lite mer än att fota. Vill även kunna filma/dokumentera. Är bara hobbyfotograf så vill inte lägga alltför mkt pengar på detta och har kikat runt lite på olika alternativ. Det som känns bäst för mig just nu är Lumix G80. Filmar i 4K, ibis, bra utbud av objektiv, vinklingsbar lcd skärm, vädertätat kamerahus. Målet är att försöka få kamera + objektiv + xa batteri + minneskort för 10 000 kr. G80 känns då väldigt svårslaget jämfört med alternativ som t.ex. 80d, e-m10 mark 2, osv.

Det jag skulle önska är lite input från er som har lite mer erfarenhet än jag just vad gäller filmbiten om det är ngt jag missat eller om jag ska titta på ngt annat alternativ än just G80.

Skulle också önska tips på tillbehör som kan behövas köpa in extra tänker på t.ex. stativ/tripod eller ngn form av mikrofon.
 
Jo såg testet ska kolla igenom det. Också kollat diverse filmer på Youtube osv och verkar som det är en bra instegskamera. Har lite frågor med rörande testet också.

1) Kan G80 filma utan överhettning/uppehåll i 4K? Sonys kameror kan ju inte det lite därför dom går bort tycker jag.

2) Om man ska filma längre sekvenser i 4K säg 30 min eller mer, hur mycket batteri/minneskort går åt för detta?

3) Såg också att kameran tycks sakna hörlursingång, hur fixar man detta med ljud då? Extern mikrofon behöver väl ingång eller?
 
J
1) Kan G80 filma utan överhettning/uppehåll i 4K? Sonys kameror kan ju inte det lite därför dom går bort tycker jag.

Ja. Sony har en 4 gånger större sensor. Det gör enorm skillnad i värmeutveckling. En mindre sensor blir inte lika varm.

2) Om man ska filma längre sekvenser i 4K säg 30 min eller mer, hur mycket batteri/minneskort går åt för detta?

G80 har en begränsning på 29 min 59 sek pga tullavgifter. Vill du filma längre finns GH5. Det är dock ovanligt att någon vill filma så länge i 4K.

G80 ger relativt små 4K-filer, men exakt hur vet jag inte. Har inte längre tillgång till instruktionsboken.

3) Såg också att kameran tycks sakna hörlursingång, hur fixar man detta med ljud då? Extern mikrofon behöver väl ingång eller?

Du kan koppla in extern mikrofon, men inte kontrollyssna med hörlurar.

Många seriösa filmare använder extern ljudinspelare, ex Zoom H5, för att spela in ljudet. En del videoprogram kan automatiskt ersätta kamerans egna ljud med det bättre externa ljudet.
 
Kollade lite på Zoom H5, men tycker den verkar vara onödigt dyr om man jämför med t.ex. Rode VideoMicGo som lär räcka för mina behov.

Undrar lite över objektiv också. Tänkte välja ett paket med 12-60 mm objektivet som start, men vad ska man köpa till i efterhand sedan? Tänker på att man lär vilja fota/filma i olika miljöer både ute och inne och framför allt under olika ljusförhållanden där det kan vara rätt stora skillnader på mkt och lite ljus osv. Samma sak vad gäller olika typer av motiv som t.ex. porträtt, landskap, festivaler osv.

Kunde man få lite tips på bra objektiv till G80 eftersom det är rena djungeln av objektiv där ute vore det tacksamt.
 
Ljudet är också viktigt. Dåligt ljud kan aldrig kompenseras av "fina" bilder. En separat inspelare är inte en onödig eller dyr investering, tvärtom så har det större betydelse än vilken kamera man väljer.
En lös mikrofon på kameran och pluggad i kameran är bättre än kamerans egen mikrofon men kan inte jämföras på långa vägar med en ljudinspelare och mikrofon rätt placerad gentemot ljudkällan. Mikrofonen måste också har lämpligt upptagningsområde dvs. riktad, omni, stereo, shotgun, mygga etc.

12-60mm är en väldigt allround standardzoom. Ljusstyrkan f:3.5 i vidvinkelläget är acceptabel. I teleläget däremot krymper bländare ned till f:5.6. Det fösta jag tycker att du bör komplettera med är ett 25mm/1,7 eller 20mm/1,7 då får ett ypperligt normalobjektiv med hög ljusstyrka. Det motsvarar ungefär 50mm/3.5 för fullformat (om det säger något). Samtidigt så skaffar du det alldeles utmärkta Olympus 45mm/1,8 som borde vara obligatoriskt för alla M43:eek:r. Det är idealiskt för människor och porträtt.

Men allra först så är mitt råd att du läser på om ljudet.
Det finns många fina tips om ljudinspelning på youtuben.

Keep on shooting
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.