Annons

Luminar plugin för Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
För några år sedan bestämde jag mig för att gå all-in med Lightroom/PS i min bildbehandling. Jag hade då testat/köpt ett antal olika programvaror och plugins och hela bildbehandlingskonceptet kändes lite rörigt. Iofs har LR/PS alltid varit "basen" för mig men nu kände jag att det var dags att "renodla" mitt arbete enbart med dessa program.

Men man är ju inte mer än människa. Igårkväll var jag ute på YouTube och kollade in några avsnitt om bildbehandling av den franske fotografen Serge Ramelli (för den som inte känner till honom så rör han sig i "Adobekretsen" av fotografer som Scott Kelby, Matt Kosklowski m.fl.)

I ett avsnitt visade han en plugin (kan tydligen också köras som stand alone) till Lightroom som heter Luminar. Jag blev lite imponerad av programmets möjligheter så efter att ha sett avsnittet så impulsköpte jag det för EUR59, ca 600 spänn. Klockan var sen så jag nöjde mig med köpet och ska fortsätta med en närmare titt i kväll.

Min undran är om någon använder programmet och isf kan ge några omdömen? Tillför det något eller har jag kastat ut 600 spänn i onödan genom att köpa "grisen i säcken.....

För den intresserade; länk till Luminars sida med info om programmet och jämförelse med Lightroom och Aperture:

https://macphun.com/luminar/compare

Min undran är om någon använder programmet och isf kan ge några omdömen? Tillför det något eller har jag kastat ut 600 spänn i onödan genom att köpa "grisen i säcken..

https://macphun.com/luminar/compare

Jag har själv suttit med Luminar ett par timmar och jag tycker att det verkar vara ett riktigt grymt program och ett bra komplement till PS till och med att det kanske kommer att ta över helt och det slutar med att jag slutar använda PS helt och hållet.
Jag är en person som sitter en hel del i LR med både editering och som DAM. Men jag använder även Nicks plugin en hel del och då speciellt Silver Efex eftersom många av mina bilder konverterar jag till svartvitt.
Än så länge är det lite tidigt att vara helt säker på hur mycket jag kommer att använda Luninar men jag är ganska säker på att jag kommer att köpa en licens på Black Friday eftersom priset är så bra.
Så någon gris har du inte köpt och har du det så blir det i alla fall en extra knorr.

Jag har själv suttit med Luminar ett par timmar och jag tycker att det verkar vara ett riktigt grymt program och ett bra komplement till PS till och med att det kanske kommer att ta över helt och det slutar med att jag slutar använda PS helt och hållet.
Jag är en person som sitter en hel del i LR med både editering och som DAM. Men jag använder även Nicks plugin en hel del och då speciellt Silver Efex eftersom många av mina bilder konverterar jag till svartvitt.
Än så länge är det lite tidigt att vara helt säker på hur mycket jag kommer att använda Luninar men jag är ganska säker på att jag kommer att köpa en licens på Black Friday eftersom priset är så bra.
Så någon gris har du inte köpt och har du det så blir det i alla fall en extra knorr.

Tack för svar! Japp, nu ikväll har jag suttit och bekantat mig lite mer med programmet. Måste tillstå att jag är ganska imponerad av prestanda och funktioner. Verkar väldigt genomarbetat och genomtänkt. Kommer att fortsätta med utforskningen under kommande helg men redan nu vill jag nog påstå att det känns ganska spännande....utförligare rapport kommer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar