Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luleåtrakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Nu är det en knapp vecka kvar tillsdess jag far norröver till trakterna av Luleå. Jag har tidigare tillbringat några veckor i området under de senaste åren. Främst är det naturfotografering och arkitektur som gäller som intresseområde. Jag disponerar en bil under vistelsen, så jag är inte bunden i baslägret.

Vad finns i trakten som inte får missas?

Träffas fotosidans medlemmar i Luleå och fikar?

Gammelstad och världsarvsområdet med de gamla kyrkstugorna är ett givet besöksmål. Sen är skärgården väldigt trevlig med många fina öar och gamla fiskelägen. Mer info om det här: http://www.batlivlulea.nu/
Råne- och Piteälvdalar är värda besök och det är ju bara ett stenkast till storforsen som man bör besöka, särskilt nu då den står i all sin prakt med allt smältvatten som med enorm kraft dånar ned.

Håller med om Gammelstad som ju inte får missas..
Fast vill du ha mer och kan lägga på några mil till så har du Råneåforsen ca 3 mil uppåt om jag minns rätt (eller var det ca 4 mil tro?). Fina miljöer där runt också..

Selets bruk vid Aleån, eller knalla upp på bälingeberget. Kan bli fina bilder vid rätt ljus. Fast nu har väl han åkt redan.

Luleå som utgångspunkt

Missa inte Storforsen.Europas största vattenfall från obundet vatten, 30 m fallhöjd m ned till Piteälven.Du ska åka riktning Älvsbyn och följa vägvisning från strax utanför samhället.Dom flesta resenärer och turister missar detta fantastiska cameraobjekt.Du ska inte stanna vid campingen utan åka till själva forsens utgåmgsläge ytterligare 2 km bort.Ja sen har du Korpforsen uppströms Råneälven.Kukkolaforsen intill Torneälv(mot Haparanda)men då måste du satsa ett par timmar timme på transporttid.

Re: Luleå som utgångspunkt

walter-g skrev:
Missa inte Storforsen.Europas största vattenfall från obundet vatten, 30 m fallhöjd m ned till Piteälven.Du ska åka riktning Älvsbyn och följa vägvisning från strax utanför samhället.Dom flesta resenärer och turister missar detta fantastiska cameraobjekt.Du ska inte stanna vid campingen utan åka till själva forsens utgåmgsläge ytterligare 2 km bort.Ja sen har du Korpforsen uppströms Råneälven.Kukkolaforsen intill Torneälv(mot Haparanda)men då måste du satsa ett par timmar timme på transporttid.

Är väl kanske rätt tid nu med vårgrönska och rejält med vatten. Annars på hösten och tidigt morgonljus kan de bästa bilderna bli.

Storforsen är nog grymt fotogenisk. Får du en lång slutartid kan du nog åstadkomma såna där dimmiga vattenfall man ser i fototidningarna.
Lite mer uppströms ligger ju också dom stora kraftverksdammarna, jag skulle nog gärna ställa upp stativet där också. Sedan skärgården och gammelstaden och själva staden i panorama från andra sidan bron. Och i det ljuset man kan få en sen sommarkväll i norrbotten. Ska dit själv i sommar, inte Luleå men norrbotten. Tar med kamerautrustning och fiskedito och försöker kombinera mina hobbies.

BugEyes skrev:
Storforsen är nog grymt fotogenisk. Får du en lång slutartid kan du nog åstadkomma såna där dimmiga vattenfall man ser i fototidningarna.
Lite mer uppströms ligger ju också dom stora kraftverksdammarna, jag skulle nog gärna ställa upp stativet där också. Sedan skärgården och gammelstaden och själva staden i panorama från andra sidan bron. Och i det ljuset man kan få en sen sommarkväll i norrbotten. Ska dit själv i sommar, inte Luleå men norrbotten. Tar med kamerautrustning och fiskedito och försöker kombinera mina hobbies.

Bara en liten rättelse. Storforsen ligger i Piteälven som inte är utbyggd. Man kan alltså inte hitta några kraftverksdammar där. Däremot i Luleälv. (Tyvärr)

Mitt i stan! Den där bänken kan jag nog identifiera ganska exakt:)

Alltså, jag var nästan på väg in till centrum just vid tidpunkten för foto, men ångrade mig och åkte hem istället.

Ett annat aktuellt tips. I Piteå drar Piteå Summer Games igång i morgon (fredag). Det är Sveriges tredje största ungdomsturnering i fotboll. Varenda gräsplätt i Piteå är omgjord till fotbollsplan och det spelas fotboll i varenda hörn av Piteå.

..Jalle

Attans osis. Får se om jag gör en utflykt till Pite. Tackar för tipset.

Inte långt från Råneå 30/6 20:51

Bilagor

• crw_8093_jfr.jpg
    crw_8093_jfr.jpg
    11.7 KB · Visningar: 190
Storforsen är rätt häftig att vandra ner efter nu på högvatten.

Bilagor

• storforsenl.jpg
    storforsenl.jpg
    23.7 KB · Visningar: 186
Och vid sidan finns ju en gammal fåra som har många intressanta ställen.
Här t ex har även jag blivit man.

Bilagor

• simhoppl.jpg
    simhoppl.jpg
    30.5 KB · Visningar: 207
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar