Annons

Luftspray eller annat hjälpmedel mot damm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har faktiskt inte testat antistatspray, använder vanligt luftspray och det fungerar bra.

Det bästa är att kolla i någon datoraffär eller liknande, där tror jag du har bäst chans att hitta luftspray.

Funderar på att städa hemma och hålla till i ett rum med mindre textilier i samt med högre luftfuktighet, när jag skannar. Badrummet eller en tvättstuga borde kunna vara de bättre platserna.

På något sätt borde den statiska elektrisciten som verkar upstå i skannrana kunna ledas bort på något vis?

En annan tanke är att bygga en dammtätlåda som verksamheten bedrivs i, som är satt under övertryck och dammfilter, kanske av elektrostatisk typ?

Dom scannarna ni använder är dom jordade i någon form, i elutaget eller på något annat vis, då skulle man kanske få mindre statisk laddning i apparaten.
Vet inte om detta kan vara något, men det var något som slog mig....;=)

Det bästa tycker jag är en stor "handblåsa" av gummi. Den är billig, håller länge och behöver inte fyllas på. För mig är en sådan tillräckligt effektiv.

Så kan man försöka att hålla så rent som möjligt också.. :=)

Björn: Jag kom precis på att det kvittar vad man har för el-uttag eftersom man använder en batterieliminator som inte är jordad och vidare in i skannern runt en 9-12 volt likström.

Jonas: Varför jag är lite skeptisk till gummiblåsor är att man även suger in damm i blåsan när man använder den. Med spray så kommer det endast ut ur flaskan så att säga. Men visst, man kommer alltid fram till hur man själv vill arbeta.

Ingen som har ett "hemligt" ställe med bra priser?

// Gabbe.

Kanske är det så..men faktiskt ingenting jag själv har tänkt på. Det fungerar helt okej för mig. Däremot har jag lyckats förstöra ett par diabilder då jag omedvetet råkat skaka tryckluftsburken före användning.

Men det handlar förstås om ren klantighet från min sida. Du klarar det säkert bättre än jag.. :=)

Antistattrasa som man har till negativ och blås sen bort resten.
Eva som har långhårig och fällande hund i samma rum och Alltid detta problem.

jag själv torkar av glas och lockplatta med duk för glasögon. den är antistatbehandlad och funkar bra ett tag. sen byter jag ut den då och då när den inte är så antistatisk längre.
det kostar gratis för mig som har glasögon och en trevlig optiker. men dukarna är nog inte särskilt dyra i vanliga fall.
huvudsaken är iaf att de funkar skitbra. :eek:)

Eva: Tell me about it! Jag har två perserkatter så nog känner jag till problemet. Men som jag skrev i första inlägget så var jag extremt noga och använde helt nya ouppackade dia som för ögat ser perfekta ut men ändå får man en massa prickar på det skannade resultatet.

Christel: Bara så jag inte missuppfattar dig... glas och lockplatta? Vilket glas menar du? Tänker du på gluggarna till kameran?

// Gabbe.

Bilagor

• tt.jpg
    tt.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,158
En mycket bra sak som jag använde i mörkrummet under 80-talet var en sk. antistatpistol som man använde till vinylskivor. När man avfyrade den emot negativremsan så kunde man se hur dammpartiklarna formligen flög bort ifrån negativet.

Att hitta en sådan ny idag blir nog inte lätt men rätt vad det är så kanske du har en hemma? Dom var inte helt ovanliga så kolla med vänner & bekanta.

Larsa

Foto-Gabbe skrev:
Christel: Bara så jag inte missuppfattar dig... glas och lockplatta? Vilket glas menar du? Tänker du på gluggarna till kameran?

// Gabbe.

öhm.. vi pratar väl om skannrar nu väl?
jag har en vanlig flatbäddsskanner och den har iaf ett glas som man lägger bilderna på och en mjuk plast... hm.. matta som sitter i locket som trycker ner bilden ordentligt. och det är alltså dom jag torkar av ibland för att inte få damm på mina inskannade bilder. och det funkar suveränt med en sån där glasögonduk.
funkar även på negativ, när jag skannar i negskanner. fast bara på ovansidan då förstås. på undersidan av negget så blåser jag rent, vilket blir lätt då jag först torkat av med duken som är antistatisk.

tjosan!

Jag tror nog att Jörgen blir lite förvillad nu eftersom han (och många andra) använder sig av filmscannrar vid digitalisering.

Sorry Christel, bara för att jag har gått och gett 8000:- för en filmskanner så behöver inte alla ha gjort det.
Men då är jag med i resonemanget i alla fall.

larsaz: Jag ska göra allt för att hitta en sån däringa pistol. Har dock aldrig haft en sådan själv och trodde nog att det var mer eller mindre humbug. Borde väl komma tillbaks nu när vinylen ökar i försäljning mer än något annat?
Och om det funkar... varför finns det inte kvar med tanke på våra problem?!?

// Gabbe.

Foto-Gabbe skrev:

larsaz: Jag ska göra allt för att hitta en sån däringa pistol. Har dock aldrig haft en sådan själv och trodde nog att det var mer eller mindre humbug. Borde väl komma tillbaks nu när vinylen ökar i försäljning mer än något annat?
Och om det funkar... varför finns det inte kvar med tanke på våra problem?!?

// Gabbe.

Ska sanningen fram om dessa pistoler så är det faktiskt så att dom fungerade mycket bättre för film än för vinylskivor (mindre massa att avmagnetisera).

Som några andra skrivit så är dock det absolut bästa att på något sätt höja luftfuktigheten i rummet, att bara ställa in en hink med vatten, gärna nära ett element kan göra susen.

Annars så fanns i allafall förr i tiden luftfuktare som fylldes med vatten & hängdes på elementet. Håller man därefter något sånär dammfritt så bör man klara sig ganska så bra genom att bara blåsa bort dammet, den stora boven i dramat är ju den statiska elektriciteten.

Larsa

Tycker att dammet vid scanning är ett relativt enkelt problem, bara att klona bort dammet när scanningen är färdig.. det är värre med dammet när man monterar dia och ska projicera, då är det inte bara att klona.

Ja, jag ska bara spela bort några tior på V65 först sen bär det av till Kjell & Co.
Det står trots allt att användningsområdet är till bl.a diabilder. Jag ska agera försökskanin och prova med mindre viktiga bilder i första läget. Annars kan jag kanske spraya katterna med den (hehe...)

Björn: Klona? Hur menar du? Jag är lite väl ny på området.

// Gabbe.

Jörgen: i ett bildbehandlingsprogram (många verkar använda photoshop, men det finns billigare också) så kan man, hmm.. klona en bit av bilden.. till en annan.. och på så vis få bort dammet.. alltså om det ligger en dammbit på ett ställe på bilden, så kopierar man det närmaste området som inte har damm på sig..

någon kanske kan förklara bättre ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar