ANNONS
Annons

luftfuktighet vs kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

wipipop

Medlem
Hejsan, ska dra iväg till thailand om någon vecka, men har fått lite dåliga vibbar.

Mycket är om kameror som pga luftfuktighet och sånt går sönder.
Har nämligen hört att luftfuktigheten i thailand avverkar mer än ett par dussin kameror per år, dock har jag bara hört detta om kompakter.

Nu är jag inte superrädd om kameran, men det är ju en d80, och den går ju på några tusenlappar. Jag vill bara veta om jag ens ska tänka på bekymmret i fråga. Annars, är det stor risk att hotellpersonal skulle kunna tänkas ta den, om man lämnar den på hotellet? lär ju vara en årslön...

Hoppas jag lagt tråden rätt och att jag sökt tillräckligt innan, försökte hitta nånting liknande. Fick iaf infon att vara försiktig med att gå ut från kylda rum ut i värmen å byta objektiv.

Det låter väl mycket i mna öron. Lägg kameran i en tät plastpåse innan du går ut i den fuktiga värmen. Låt edan kameran bli varm (30+ min) innan du tar upp den ur plastpåsen, så skall det inte vara några problem. Motsatt resa är inget problem.

Hejsan, ska dra iväg till thailand om någon vecka, men har fått lite dåliga vibbar.

Mycket är om kameror som pga luftfuktighet och sånt går sönder.
Har nämligen hört att luftfuktigheten i thailand avverkar mer än ett par dussin kameror per år, dock har jag bara hört detta om kompakter.

Nu är jag inte superrädd om kameran, men det är ju en d80, och den går ju på några tusenlappar. Jag vill bara veta om jag ens ska tänka på bekymmret i fråga. Annars, är det stor risk att hotellpersonal skulle kunna tänkas ta den, om man lämnar den på hotellet? lär ju vara en årslön...

Hoppas jag lagt tråden rätt och att jag sökt tillräckligt innan, försökte hitta nånting liknande. Fick iaf infon att vara försiktig med att gå ut från kylda rum ut i värmen å byta objektiv.

Skulle inte tro det är några problem med att fota i thailand. att lägga kameran i påsen och låta den bli varm tror jag inte fungerar det är ett trix mot kondens om du går ut i kallt väder och viseversa. luften är varm och fuktigt både inne och ute i thailand även om AC kanske torkar upp luften en del på hotellet. har använt min d80 i snö oväder och blött ner den massor inga problem alls.

Fel! Inne på hotell med AC är luften både kall och torr. Kommer du med kalla föremål så bilas det imma på kameran och på ex vis glasögon, dvs om det är av ut glas. Så viss försiktighet kan nog inte vara fel. Nu hamnar kondensen på utsidan och förvinner om en stund dock.

Skulle inte tro det är några problem med att fota i thailand. att lägga kameran i påsen och låta den bli varm tror jag inte fungerar det är ett trix mot kondens om du går ut i kallt väder och viseversa. luften är varm och fuktigt både inne och ute i thailand även om AC kanske torkar upp luften en del på hotellet. har använt min d80 i snö oväder och blött ner den massor inga problem alls.

Fel! Inne på hotell med AC är luften både kall och torr. Kommer du med kalla föremål så bilas det imma på kameran och på ex vis glasögon, dvs om det är av ut glas. Så viss försiktighet kan nog inte vara fel. Nu hamnar kondensen på utsidan och förvinner om en stund dock.

Jag ska inte säga att det är på nå annat sätt då jag inte ens varit i ett "exotiskt" land har varit i norge som bäst ;) men jag trodde inte det var så stor skillnad från in till utsidan även om jag vet att det är AC i de flesta hotellen, kan tänka mig att man sitter med balkongdörren öppen och äter frukost iaf så det är i stort sett samma luft inne som ute!.

men självklar var försiktig med din kamera men lämna den inte hemma vad är poängen med att köpa en kamera och inte använda den ?

Stäng av ACn och använd fläkt så har du inga problem.
Öppnar man ett fönster eller balkondörr så brukar AC stanna automatiskt. Det kan dock bli problem om du är länge inne på något shopping centre och kyler ner kameran.

En kall kamera i ett varmt fuktigt klimat är det som skapar ett problem. Jag tog tex aldrig in min kamera när jag var i fjällen under nyår utan den fick vara i -10 - -30C i 5 dygn. När jag värmde upp kameran så stoppade jag den i en plastpåse, klämde ut all luft, stoppade ner den i kamera väskan och lät den värmas upp långsamt.

Ha så skoj!

Har själv varit i Thailand under jul och nyår och hade inga som helst problem med fukt i kameran.
Man kan ändå tänka på att ha kameran i skyddad väska plus föregående punkter att man låter kameran acklimatisera sig i miljön innan man använder den.
Om man åker på utflykter med tex Speedboat så kan det bli vått vilket kan vara bra att tänka på. (skyddande väska)

Har aldrig haft problem med kamerorna i Thailand. Oftast kört en bunge med AC på under nätterna och kameran har klarat sig fint när man rycker den mellan torr och sval AC luft och ut i den fuktiga luften i skogen.
Var däremot livrädd att fukten tog livet av min dator, visade sig istället vara ett känt konstruktionsfel.

Här får du ett tips om du rör dig i extremt fuktiga miljöer.
Köp silcagel, fixa någonstans i Sverige då det är svårt att få tag på i Thailand. Lägg kameran i en kartong med en mängd silcagel löst på botten och låt det ligga över natten. Funkar kanon. Du kan samla upp den fuktiga silcagelen och torka ur den i micro ett par ggr innan du behöver lägga i nytt.

//Fredrik

Som alternativ silcagel till kan jag rekommendera Zorb-it. Dessa behöver inte regenereras som silcagel behöver. Det finns en version speciell för känslig elektronik, Zorb-it Ci.

-- Nicke

Hej!

Jag har varit i Thailand under längre tider och det är inga problem.
Men visst om du ska ut i djungeln under flera dagar i regnperioden så kan man kanske vara lite orolig.
Men annars är det bara att öppna kamera ryggsäcken och låta kameran få lite luftcirkulation när man inte använder den.

Trevlig resa!

/Robert

Jag reste runt i Amazonas med en Nikon D50 för några år sedan. Den gav upp tidigt, så jag har bara bilder från min undervattenskompaktkamera därifrån ;-(. Detta skedde trots att jag förvarade den i vattentät påse med silicaförpackningar i.
Numera har jag en vädertätad kamera (D200) och har aldrig stött på några problem.

/David

Den är för övrigt till salu ;-)

Min D80 hade inga som helst problem i Thailand. Alla objektiv funkade precis som de ska.

Vid Niagarafallen lyckades jag dock förstöra mitt kit-objektiv som numera inte alltid vill prata med huset när man slår på kameran. Men där var det nästan som att stå i duschen hela tiden, så det är väl inte så konstigt att kit-gluggen inte mådde bra av det.

Som alternativ silcagel till kan jag rekommendera Zorb-it. Dessa behöver inte regenereras som silcagel behöver. Det finns en version speciell för känslig elektronik, Zorb-it Ci.

-- Nicke

Det där såg helt klart intressant ut. Speciellt inför kommande resa då jag inte har lust att släpa på allt för mycket silica. Har du köpt det via websidan eller får du tag på det någonstans i Sverige?

Detta skedde trots att jag förvarade den i vattentät påse med silicaförpackningar i.

Nu ska jag inte påstå att jag är helt säker på detta, MEN, jag fick omtalat för mig att det absolut inte skulle slutas inne helt lufttätt. Därför jag nämnde kartong ovan, eftersom kartong materialet i viss mån andas och tar upp en viss del av den kringvarande fukten i sig självt. En plastpåse låter som rena döden även med silica i påsen.

Vill bara påpeka att silica-gel o dyl endast är för att skydda kameran mot fuktskador, dvs när du tar in en varm kamera med fuktig luft i (och ev. runt om, ifall du låter den vara i kameraväskan) till ett kallt rum och luftfukten kondenseras på kamerans elektronik och sensor. Däremot hjälper ju detta inte ett smack mot imma på frontlinsen då du går ut från rummet till värme och fukt. Då kyls omgivande luft av den kalla kameran och fukten konenserar på ytan, vilket framför allt gör att du får imma på frontlinsen. Kameran tas lämpligen ut ur hotellrummet fortfarande i kameraväskan, där den längsamt får värmas upp i "hotellrumsluft" med lägre fuktighet. Om detta görs i god tid innan fotograferingen börjar kan du lungt dra fram din kamera och fota utan imma på frontlinsen. Jag har själv dragit med mig en 300/2.8 på diverse resor till tropikerna och vill man ut och fota fåglar i morgondiset så krävs det att man är uppe tidigt, för ju större glasbitar du har,desto längre tid tar de att värma upp. Äter du frukost utanför hotellrummet så är det en bra rutin att ta med dig kameraväskan redan till frukost. Har du endast små objektiv så kanske det kan vara idé att bara plocka med sig dessa till fukost om man inte gillar att släpa saker...

Lycka till!

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar