Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luciatåg

Produkter
(logga in för att koppla)

brelid

Medlem
Hej!
Ska fota barnens luciatåg ikväll, vill helst inte använda blixt. Är det någon som kan komma med lite tips för hur man kan undvika suddig bilder? Tänker köra iso 800 eller 1600, men vad bör jag tänka på mer, slutartid och dyligt? Har en Canon EOS 350D.
Tacksam för svar så snart någon kan då kvällen närmar sig med stormsteg.

/Anna

jag fotade igår, iso800 räckte INTE till nämvärt.

stativ är helt klart ett krav. Med blixt gick det åtminstone att använda bilderna sen...

Hmm...

Skulle rekomendera ett fast, ljusstarkt 50 mm objektiv. Detta är nog bästa valet för lite pengar. Detta objektiv har räddat mig i flera situationer när ljuset är svagt och blixten inte räcker till

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=444

Kanonskarp,ljusstarkt,plastig och mycket billig. Nytt kostar omkring 1200kr.

Tänk på att dom vita lucia dräkter kan lura blixt automatiken så du får eventuellt överexponera 1-2 steg om du andvänder blixt.

Mvh
Fredrik

Jag tycker att iso 800 och bländare 2.0 brukar vara på gränsen att det räcker till för luciatåg, men det borde räcka om man har bildstabilisering.

På "vårt" dagis är det riktigt mörkt. En Julgran och barnens ljus är enda ljuskällorna.
Har för mig att det brukar landa på ISO800 bl.2,8
och 1/4-1/2s ungefär. Då bör man sitta ner med armbågarna mot knäna, hålla andan, (helst ska hjärtat stå stilla också) koppla in Antiskaken (på Minoltan) och trycka av långsamt för att undvika kameraskak. Jag har faktiskt lyckats få nån hyfsade bilder på det sättet.
Stativ är klart ett alternativ men man riskerar väl att bli idiotförklarad och det kan vara trångt och bökigt också. Sen står ju aldrig barnen still heller så bara för att kameran är stilla blir ju inte barnen skarpa.

Ett alternativ är blixt med långsam synk.
Du har en sån funktion på din kamera. Den kombinerar en lång slutartid för att få in stämningsljuset i bilden och en blixt som fryser rörelser och ger lite skärpa i bilden.

Ett alternativ som kan vara värt att testa.
Ger en liten speciell effekt som iallafall jag gillar.

Den här bilden är med slowsynk, frihand bl.4,5 och 1sek

Bilagor

• skiathos33small.jpg
    skiathos33small.jpg
    58.8 KB · Visningar: 206
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar