Annons

LR5: Svarta utropstecken på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag höll på med att sätta ut nyckelord när plötsligt varje tumnagel jag klickade på fick ett svart utropstecken på sig i övre hörnet till höger. Nu är filen enligt LR skadad eller nåt och inga justeringar kan göras. Har stängt och öppnat katalogen några gånger nu. Efter att ha öppnat ena gången är några av tecknen försvunna, efter andra gången är de tillbaka.
Jag har inte gjort någonting än att klicka på tumnaglarna när jag ville markera flera på en gång. Hur kan det bli så här?

Jag har visserligen filerna på en annan hårddisk så jag skulle kunna importera just de bilderna på nytt. Men man blir ju en aning rädd om sånt kan hända bara så där.
Hur kan det ha gått till?

/Katja
 
En fråga; Har du gjort något med dina bilder utanför Lightroom. I såfal hittar inte Lightroom dom igen och därav utropstecknet.
 
Nej, jag har inte gjort någonting utanför. Plötsligt blev musen en trollstav för svarta utropstecken bara.
Läste den andra tråden. Ja, det verkade vara samma problem. Fast jag fattade inte riktigt hur han fixade det.

Jag hade tur att det bara handlade om ett tiotal bilder. Tur också att jag hade två backupp, varav den ena lite äldre och inte helt uppdaterad. På den nyare backuppen var filerna också skadade. Någon backup hade väl hunnit dit.

Så jag raderade helt enkelt och importerade på nytt. Det var ju bara några nyckelord som hade gått åt skogen.
Men hur jag hade gjort med en hel mapp och färdigt redigerade bilder vet jag inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.