Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR5 Händelser. Återgå till original.

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
När jag i LR5 gjort ett antal justeringar med t ex presets eller egen editering och vill återgå till originalbilden för att börja om så hittar jag inte originalet. Den borde väl ligga längst ner i händelser och benämnas Original + fildata?
Jag tror att felet inträffade efter att jag lade till en bunt presets. Hur fixar jag till felet? Måste jag ladda om LR5 och försvinner i så fall en massa editeringar mm.
Mycket tacksam för hjälp.

Funktionen reset nere i högra hörnet återställer väl allt till import formatet. Åtminstone har jag levt i den tron under alla år. Har jag missat något?

Jag använder en del presets och ibland känner jag för att börja om. Då använder jag "reset" nere i högra hörnet så får jag tillbaka den obehandlade råfilen.

Ja, det fungerar ju bra om man helt vill återställa bilden. Det är värre om man råkat markera ett par hundra bilder och har autosynk påslaget, och sedan bara vill ta bort de synkade ändringarna.

Nu slår du mig på fingrarna Anders. I vilket läge vill man synka flera hundra bilder med autosynk?ser du som problem med att
Vet vad funktions i LR gör men använder den aldrig. Så vad gör du som ser att reset är ett problem?

Nu slår du mig på fingrarna Anders. I vilket läge vill man synka flera hundra bilder med autosynk?ser du som problem med att
Vet vad funktions i LR gör men använder den aldrig. Så vad gör du som ser att reset är ett problem?

Man vill nog aldrig göra det, men man kan råka göra det ;)

En reset tar ju också bort de ändringar man vill ha kvar.

När jag i LR5 gjort ett antal justeringar med t ex presets eller egen editering och vill återgå till originalbilden för att börja om så hittar jag inte originalet. Den borde väl ligga längst ner i händelser och benämnas Original + fildata?
Jag tror att felet inträffade efter att jag lade till en bunt presets. Hur fixar jag till felet? Måste jag ladda om LR5 och försvinner i så fall en massa editeringar mm.
Mycket tacksam för hjälp.

Varför inte bara skapa en ny Virtuell kopia och återställa kopian? Då kan du ha två varianter av samma bild. (Eller fler om så önskas, de tar ju i princip ingen plats.)

Eller en ny fixering? (Framkalla -> Ny fixering…) Tänk "bokmärke" med just de justeringar på bilden du har just nu. Tar heller "ingen" plats.

Tyvärr fungerar det inte om man råkat använda en preset, men jag antar att du svarar utan att testat eller veta.
Du har rätt jag förväxlar frågan med synkade bilder.
O efter ha testat så verkar heller inte synkade bilder funka. Det går att backa men bara kronologiskt.
hmmm jag har för mig att jag gjort det per några utvalda bilder efter autosynk av flera hundra bilder. Måste komma ihåg fel.

tex fotbollsbilder
När det är frågan om massupprättningar men resultatet inte är jättepetigt.

Tackar för alla synpunkter. Då jag högerklickade på den preset som alltid kom upp först fann jag att denna var markerad som : Används på Importera: Tog bort markeringen Detta hjälpte inte på bilderna i den aktuella mappen, men i övriga mappar. Löser problemet med att för varje ny bild som skall editeras i den aktuella mappen så använder jag först Återställ.
En annan sak: Hur tar jag bort händelser som jag inte använder. Jag vill alltså inte rensa all. Det blir ju lätt mängder som bara gör editeringen oöverskådlig.

En annan sak: Hur tar jag bort händelser som jag inte använder. Jag vill alltså inte rensa all. Det blir ju lätt mängder som bara gör editeringen oöverskådlig.

Klicka på X:et rakt till höger om texten "Händelser".
Eller menyn: Framkalla->Rensa historik
Men då mister du alla steg bakåt...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto