Annons

LR4: vilka samlingar ett foto ingår i?

Produkter
(logga in för att koppla)
Igen:
Kom på min egentliga fråga så här i efterhand.
På samma sätt som man kan "sortera" metadata för foton i en folder för att få reda på vilka objektiv, brännvidder eller ISO man har fotat med så skulle det vara praktiskt att kunna se vilka samlingar fotona ingår i.

Är det någon som vet med sig att det finns en sådan plugin?

Bilagor

• LR-metadata.jpg
    LR-metadata.jpg
    16.5 KB · Visningar: 195
Är det någon som vet med sig att det finns en sådan plugin?

Dessvärre omöjligt än så länge. Tro't eller ej, men det finns inget API där en plugin kan varesig se collection-medlemskap eller än mindre tilldela medlemskap.

Det GÅR dock att ställa frågor direkt mot SQL-databasen med hjälp av en SQLite-klient där man kan få fram denna info.

Tack för ditt svar. Det vore väldigt användbart när man sitter och rensar i gamla mappar om fotot ingår i en samling. Då kanske det inte ska raderas etc.

Jag skickade frågan till Jeffrey Friedl och han svarade (snabbt som vanligt!) så här:
The context menu for a thumbnails shows which non-smart collections the
photo is in, but smart collections don't show up... there's no way to tell
membership in those without actually visiting the collection. It's pretty klunky.
You might visit your collections and add keywords to those photos to identify them,
but that'll get out of date quickly.

I suppose a plugin could do something here, but it'd suffer the same
out-of-date problem, and few would find it useful, so I don't think it's
something I would work on....

Hm, det fick mig att tänka på att jag läst något annat han skrivit, nämligen

"For example, plugins have no ability to inspect or set collection membership, so doing what you suggest would lose collection info for the plugin. "

Du vill de vilka album en viss bild ingår i?
Höger musknapp på bilden och välj "Go to Collection"

/Stefan R. Nilsson

En smart collection med regeln: "Collection name" contains "a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z å ä ö 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0" borde visa dig alla bilder som finns i någon vanlig collection. kanske kan vara en dellösning på vägen?

Jag håller med om att det vore väldigt bra att kunna söka och filtrera på medlemskap i collection, även smart collection. Ännu bättre vore förstås en enkel åtkomst till allt metadata, så man kan skapa vilka regler och sökningar man vill.

Jag sitter och vill rensa undan foton som jag inte tycker är så där "top-notch".
Då skulle jag vilja veta om de ingår i någon form av samling. Då skulle jag nog värdera fotot annorlunda eller göra någon annan åtgärd.

Mitt grundbehov var egentligen att se om en eller flera bilder ingår i någon form av samling.

Tack för att ni tagit er tid. Det verkar inte som om vi löser just mitt säregna behov just nu men längre fram så...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto