Annons

LR3 kraschar vid import

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej.

LR3 kraschar i stort sätt varje gång jag försöker importera bilder. Dock inte varje gång. Någon som känner igen det?

Bakgrundsfakta om det spelar någon roll:
PC DC3GHz. XP 2GB ram. Nikon råfiler från två olika kameror direkt från minneskort. Råfiler och jpg från Canon 7D från mapp på hårddisk. Databasen är uppgraderad från LR2,6. Jag har provat med att stänga ner alla andra program. Starta om datorn etc. Oftast kraschar det igen för att helt plötsligt fungera efter två tre försök.
 
prova optimera databasen. Sen tycker 2 GB RAM är i minsta laget.
Har du avaktiverat de flesta bakgrundsprogram som äter minne?
Ex så slukar tex min webläsare Opera sjukt mkt minne samt MSN. Bara Lightroom när jag redigerar bilder äter ensamt upp 2 GB.

Har du en stor databas kanske det är problemet?

/Stefan
 
Instämmer i vad Stefan skriver. Misstänker att det handlar om minnesutrymmet. Dagens program är enormt minneshungriga mot hur de var för när minnen var dyra. Nu när minnen är billiga så struntar man uppenbarligen i att skriva programmen så att de är minnessnåla.

På den tid då man använde DOS och minnen var dyra och processorerna långsamma så kunde man likafullt fixa till både snabba och kapabla program. Man var så illa tvungna att skriva programmen så effektiva som möjligt. OK, inget grafiskt lull-lull då inte.
 
När jag kopplar in min Ipod i usb porten så hoppar mitt Lightroom 3 i gång??? Nån som vet varför

Defaultinställningen i Lightroom är att starta programmet så fort en bildkälla ansluts till datorn. Gå in under Inställningar/Preferences och kolla underimportinställningarna så kan du ändra det här.
 
Jag har provat att stänga av alla onödiga bakgrundsprogram. Ingen skillnad alls. Jag har tom mer minne ledigt efter att LR har startat än vad Adobe skriver att LR behöver

Problemet med mina "bara" 2GB är att mitt relativt nyinköpta moderkort inte hanterar mer än så. Jo jag vet att jag borde ha kollat upp detta före köpet men just mängden möjligt minne missade jag. Kollade "allt" annat men förutsatte att kortet klarar av mer än 2GB då det har fyra platser för minneskort. Men tyvärr......... Jag har tom 8GB liggande därhemma och skräpar :-(

Mängden minne har slagit mig också men det borde det inte vara något problem då min dators specifikationer överstiger LRs krav men.....

Databasen innehåller drygt 50000 bilder. Till saken hör att LR tuffade på helt utan problem i v 2,6. Det är efter att jag installerade 3:an som problemen började.
 
Senast ändrad:
Jag har provat att stänga av alla onödiga bakgrundsprogram. Ingen skillnad alls.

Problemet med mina "bara" 2GB är att mitt relativt nyinköpta moderkort inte hanterar mer än så. Jo jag vet att jag borde ha kollat upp detta före köpet men just mängden möjligt minne missade jag. Kollade "allt" annat men förutsatte att kortet klarar av mer än 2GB då det har fyra platser för minneskort. Men tyvärr......... Jag har tom 8GB liggande därhemma och skräpar :-(

Mängden minne har slagit mig också men det borde det inte vara något problem då min dators specifikationer överstiger LRs krav men.....

Databasen innehåller drygt 50000 bilder. Till saken hör att LR tuffade på helt utan problem i v 2,6. Det är efter att jag installerade 3:an som problemen började.

Det är väldigt svårt att ge ett konkret råd eller en möjlig förklaring utan att veta vad du exakt menar med "kraschar". Får du något felmeddelande? Hänger sig din dator? Stängs programmet bara ner plötsligt, eller hänger det sig?
 
Det är väldigt svårt att ge ett konkret råd eller en möjlig förklaring utan att veta vad du exakt menar med "kraschar". Får du något felmeddelande? Hänger sig din dator? Stängs programmet bara ner plötsligt, eller hänger det sig?

Kraschar på det typiska windowssättet. Dvs ett felmeddelande som opsystemet ber mig skicka iväg. Jag har provat att googla på den tekniska rapporten men det är lite svårt då den nästan enbart innehåller en massa koder. Inte en, utan koderna tar upp halva skärmen :) Hade det varit en enda så kanske jag hade hittat felet men......... I övrigt händer det ingenting med opsystemet. Jag har även kikat bland loggarna och det enda som står där är att lightroom.exe slutat fungera..... Jaha!?@X!
 
Instämmer i vad Stefan skriver. Misstänker att det handlar om minnesutrymmet. Dagens program är enormt minneshungriga mot hur de var för när minnen var dyra. Nu när minnen är billiga så struntar man uppenbarligen i att skriva programmen så att de är minnessnåla.

På den tid då man använde DOS och minnen var dyra och processorerna långsamma så kunde man likafullt fixa till både snabba och kapabla program. Man var så illa tvungna att skriva programmen så effektiva som möjligt. OK, inget grafiskt lull-lull då inte.

Lightroom är inte bara minneshungrigt utan det lastar processorn väldigt hårt också så fort man exv. använt "adjustment brusch" lite. Det går ganska tungt att blada mellan bilderna då den här renderingen hela tiden pågår vid bildväxlingen. Någon kanske vet om man kan stänga av denna funktion om man har mycket att blada igenom.

Tycker väl annars inte att DOS-tiden kan jämföras med dagens situation. De programmen kunde ju i de flesta fall överhuvudtaget inte hantera grafik. Man var hänvisad till vad man kunde göra med en teckenuppsättning på drygt 200 tecken.

Annars är det verkligen påfallande hur lite fart man vunnit trots att processorhastighet hela tiden ökat och "standardstorlek" på minne som levereras med nya datorer hela tiden skruvats upp. Flera kärnor får vi i processorerna men fortfarande är det fler än en användare som inte vågar utnyttja dem fullt ut i 64-bitars läge (och då kan man inte utnyttja mer än typ 3 GB i en typisk Windowsmaskin exv.). Visa av tidigare dåliga erfarenheter med brist på drivrutiner för dessa OS och annat strul med inkompatibilitet (alla gamla program funkar inte längre). På toppen av det så gör långtifrån alla programtillverkare program som klarar av att arbeta med parallella processer och dra full nytta av vad processorerna faktiskt kan.

Man behöver ju bara ta ett exempel för att erinra om att det värsta man kunde köpa i form av bärbara datorer 1989/90 var exv. 386 processorer på 16 Megahertz.. 16 Megahertz! Vad har vi nu? Hur många Gigahertz? På den tiden kostade dessutom en sådan "state of the art"-maskin nära 80.000 (och det i den tidens penningvärde!), så när det gäller vad man får för pengarna så är det svårt att vara upprörd trots allt. Betydligt bättre och stabilare är det också.

En viktig förklaring till överlastningseländet är förmodligen att det aldrig har varit enklare att helt sänka en dator än idag trots allt som skett med processorerna och operativsystemen som ska hindra just detta. Utvecklarna har idag hjälp av verktyg som automatgenererar mängder med data och kod - ibland till tvivelaktig nytta. Även de färdiga produkterna får alltmer omfattande dolda "smarta processer" som går i bakgrunden och genererar både belastning och massor av data som fyller våra diskar utan att vi bett om det. Många utvecklare prioriterar att just deras applikationer ska optimala förhållanden när de körs så de förladdar massa kos som inte användaren kanske varken bett om eller behöver för tillfället. Som toppen på detta så sänker ens anti-virus systemet med tunga skanningar i bakgrunden. Skanningar som i datorernas barndom inte behövdes för det var innan datorvärlden fick en tät befolkning av destruktiva viruskonstruktörer som beslutat sig för att göra livet surt för övriga mjukvaruutvecklare och vanliga användare. Det är verkligen en tråkig utveckling. Mankan har kanske bara lite elakt skit i datorn som han inte upptäckt ännu.

Mina datorer funkar hyfsat men ibland undrar även jag varför "hela maskinen" kan frysa temporärt och sluta svara på tilltal. Lyckas man starta "aktivitetshanteren" (vilket man oftast lyckas med) och kolla vilka aktiva processor som belastar datorn så hittar man trots det "inget som körs". Systemets "vänteprocesser" ligger ändå oftast på 98-99%. Maskinen gör alltså officiellt ingenting och ändå kan den inte tillfälligtvis göra något vettigt överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Kraschar på det typiska windowssättet. Dvs ett felmeddelande som opsystemet ber mig skicka iväg. Jag har provat att googla på den tekniska rapporten men det är lite svårt då den nästan enbart innehåller en massa koder. Inte en, utan koderna tar upp halva skärmen :) Hade det varit en enda så kanske jag hade hittat felet men......... I övrigt händer det ingenting med opsystemet. Jag har även kikat bland loggarna och det enda som står där är att lightroom.exe slutat fungera..... Jaha!?@X!

Låter som sagt antingen som minnesbrist eller överhettad processor.
Men installera om programmet och se om det hjälper. Har du haft XP länge installerat kanske det är dags att rensa i registret, optimera och fixa buggar. Kanske kan vara en mask som spökar som du nyss fått? Testa nåt avmaskningsprogram som tex adaware eller spybot eller som jag... båda två ;)
Samt Tuneup utilties för att rensa överblivet skräp som flyter omkrings i minnesvärlden.

/Stefan
 
Kraschar på det typiska windowssättet. Dvs ett felmeddelande som opsystemet ber mig skicka iväg. Jag har provat att googla på den tekniska rapporten men det är lite svårt då den nästan enbart innehåller en massa koder. Inte en, utan koderna tar upp halva skärmen :) Hade det varit en enda så kanske jag hade hittat felet men......... I övrigt händer det ingenting med opsystemet. Jag har även kikat bland loggarna och det enda som står där är att lightroom.exe slutat fungera..... Jaha!?@X!

Du säger att du kör XP och att du bara har 2 GB och inte kan ha mer. Är det verkligen säkert? Vad säger din leverantör?. Från vad du säger antar jag att du kör 32-bitars XP. Du kanske borde uppgradera till en Windows 7 64-bitarsinstallation, men då kanske du måste kolla grafiken först.

Med 32-bitars installationen funkar det inte med dina 8 GB hur som helst precis som du själv konstaterat men det innebär kanske inte att det inte skulle funka om du hade en 64-bitars installation. Då skulle åtminstone OS:et kunna adressera allt ditt minne om du bara hårdvaran fixar att bestyckas med 8 GB.

Hur som helst så ska inte systemet krascha bara för att man har lite minne. Det borde det klara av med reservationen att det kan gå ordentligt långsamt. Det ska ju bara lägga ut det den inte får plats med i minnet på hårddisken i växlingsfilen istället. Mina 32-bitars XP-installationer har alltid varit väldigt stabila och det även med LR 3.0 och 3 GB. Jag lutar också som en del andra ovan att du har någon form av "malware"i din låda. Jag skulle börja där.
 
Senast ändrad:
Mina datorer funkar hyfsat men ibland undrar även jag varför "hela maskinen" kan frysa temporärt och sluta svara på tilltal. Lyckas man starta "aktivitetshanteren" (vilket man oftast lyckas med) och kolla vilka aktiva processor som belastar datorn så hittar man trots det "inget som körs". Systemets "vänteprocesser" ligger ändå oftast på 98-99%. Maskinen gör alltså officiellt ingenting och ändå kan den inte tillfälligtvis göra något vettigt överhuvudtaget.

Det här känner jag igen även om LR inte hänger mitt system. Det är enbart LR som går ner. Inget annat.

Nix, processorn är inte för varm. Har kollat det också. Har inte heller några problem med att processorn ligger nära max utnyttjande när programmet hänger sig. Knappt ens när LR renderar eller konverterar så når processorn max. Videorendering gör det däremot men det är en helt anna sak.

Överhuvud taget så rullar LR3 på riktigt bra på min gamla häck :) DualCore3Ghz med 2Gb ram är inte direkt "state of art" längre. Men det funkar alldeles förträffligt förutom vid importen då något strular. Tom Capture NX rullar på riktigt bra.

Min XP installation är inte direkt purung utan ca 2 år gammal men datorn används nästan enbart till bild och video av mig och till att läsa mail av mig och min fru. Inga barn som surfar runt och knappt några program installerade utöver de som jag behöver för min fotografi. Jag har varit väldigt noga med att hålla denna dator "ren". Jag har, kanske tack vare detta, ett absolut stabilt op system trots att det är en Windows. Känner ni igen det ni Macisar :). Har inte haft ett enda trassel sedan XP installerades. Ja förutom trasslet med mitt LR som nu dykt upp. Jo föresten. Några har jag haft men det har hjela tiden varit med videoprogram som dessutom är kända för att inte vara helt stabila. Tex Pinnacle Studio som strulat någon gång men framför allt Premiere Elements som är lite oplålitligt när vissa av funktionerna används
 
Senast ändrad:
Låter som sagt antingen som minnesbrist eller överhettad processor.
Men installera om programmet och se om det hjälper. Har du haft XP länge installerat kanske det är dags att rensa i registret, optimera och fixa buggar. Kanske kan vara en mask som spökar som du nyss fått? Testa nåt avmaskningsprogram som tex adaware eller spybot eller som jag... båda två ;)
Samt Tuneup utilties för att rensa överblivet skräp som flyter omkrings i minnesvärlden.

/Stefan

Har redan gjort allt detta. Omistallerat LR. Processorn är inte för varm. Kört diverse spy/antivirus program....Bla det två du nämnt. Inget har hjälpt. Tuneup util har jag dock inte testat. Däremot har jag kört CCleaner
 
Senast ändrad:
Du säger att du kör XP och att du bara har 2 GB och inte kan ha mer. Är det verkligen säkert? Vad säger din leverantör?. Från vad du säger antar jag att du kör 32-bitars XP. Du kanske borde uppgradera till en Windows 7 64-bitarsinstallation, men då kanske du måste kolla grafiken först.

Med 32-bitars installationen funkar det inte med dina 8 GB hur som helst precis som du själv konstaterat men det innebär kanske inte att det inte skulle funka om du hade en 64-bitars installation. Då skulle åtminstone OS:et kunna adressera allt ditt minne om du bara hårdvaran fixar att bestyckas med 8 GB.

Hur som helst så ska inte systemet krascha bara för att man har lite minne. Det borde det klara av med reservationen att det kan gå ordentligt långsamt. Det ska ju bara lägga ut det den inte får plats med i minnet på hårddisken i växlingsfilen istället. Mina 32-bitars XP-installationer har alltid varit väldigt stabila och det även med LR 3.0 och 3 GB. Jag lutar också som en del andra ovan att du har någon form av "malware"i din låda. Jag skulle börja där.

Jag känner till begränsningarna med 32 bitars system och hade inte tänkt att peta i alla 8Gb jag har liggande. Jag kollade senast igår om möjligheten till mer minne. Kanske hade tillverkaren uppgraderat biosen till att klara mer minne men icke. Det står tydligt i specarna att mitt moderkort enbart klarar max 2GB. Antingen 512Mb i fyra slotar eller 1Gb i två av dem. Petar jag i 4st 1 Gb så bootar inte datorn.

Jag har funderat på W7 64 men inte gjort installationen ännu. Har faktiskt kommit över en laglig W7 ultimate till en billig peng men då jag återupptäckte att jag inte kan har mer minne så har den blivit liggande. Får väl helt enkelt köpa ett nytt moderkort. Övriga delar av datorn är helt ok för W7. Har kört upgrade advisor och det var absolut inga problem. Snarare tvärt om. Både grafik och annat klarar lätt av de krav som W7 ställer.
 
Då är det bara att inse att du säkert inte har gjort nåt fel utan det är en bugg i LR3 som syns i ditt system.
Uppgradera rill LR3.2 RC så länge och se om den funkar.
Finns o ladda ner på deras hemsida. LR3 inbygga uppdatering ser inte denna uppdatering eftersom det ärn en RC (Beta)

/Stefan
 
Jag känner till begränsningarna med 32 bitars system och hade inte tänkt att peta i alla 8Gb jag har liggande. Jag kollade senast igår om möjligheten till mer minne. Kanske hade tillverkaren uppgraderat biosen till att klara mer minne men icke. Det står tydligt i specarna att mitt moderkort enbart klarar max 2GB. Antingen 512Mb i fyra slotar eller 1Gb i två av dem. Petar jag i 4st 1 Gb så bootar inte datorn.

Jag har funderat på W7 64 men inte gjort installationen ännu. Har faktiskt kommit över en laglig W7 ultimate till en billig peng men då jag återupptäckte att jag inte kan har mer minne så har den blivit liggande. Får väl helt enkelt köpa ett nytt moderkort. Övriga delar av datorn är helt ok för W7. Har kört upgrade advisor och det var absolut inga problem. Snarare tvärt om. Både grafik och annat klarar lätt av de krav som W7 ställer.

Hur är det med din Lightroom-version då, är den laglig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.