Annons

LR3-identitetsplåt

Produkter
(logga in för att koppla)

gissenkissen

Aktiv medlem
Avser att göra ett bildspel från en frankrikeresa och vill ha en id-plåt på varje bild var den är tagen.
I biblioteket markerar jag samlnigen och går över i bildspelsmodulen där det ligger ca 400 bilder. Av dessa markerar jag ex. 50 och skriver in Lyon i identitetsfönstret. Snyggt och prydligt kommer det upp texten Loyn i övre vänstra hörnet. Nu vill jag ha in de 50 nästkommande bilderna med ex.Nantes gör samma procedur och det ser tjusigt ut men när jag går tillbaka upptäcker jag att även Lyonbilderna nu är märkta med Nantes trots att dom var inte var markerade när jag namnade Nantesbildera. Har jag missat något eller går det inte att selektera id-plates i en bildserie?
Har försökt tyda manualen på ADOBES hemsida, men den är ju ett under av klarhet

Tyvärr tror jag inte det går att göra det du vill. Identitetsplåten blir den samma för alla bilder i bildspelet.

Det som hade varit bra vore om t ex Caption fältet gick att få med, så fungerar det ju i Print och Web modulerna, men icke i slideshow.

En "workaround" är att göra "informationsbilder" i t ex Photoshop som infogas i slideshowen. Bilderna kan ju ha texter som "Tre härliga dagar i Lyon" och så följer bilderna från Lyon. Sedan kommer en ny "informationsbild" med text "I Nantes hade vi en trevlig dag" och så vidare. Inte riktigt vad man önskar sig men i vart fall en möjlig väg.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte har samma möjligheter i slideshow som i print och web, men kanske har även jag missat något?

Tack Anders,
då behöver jag inte testa vidare. Skall försöka med "ABC" under varje bild, även om det blir ett mastedontjobb.
mvh

Det är lite dolt (brukar själv glömma mellan gångerna), kryssa i Text Overlays i högra spalten. Klicka sedan på fältet "ABC" i listen under bilden. Då kommer det fram ett fält för att skriva text och även en listmeny där man kan välja exempelvis Title eller Caption eller Custom text (som innebär att man skriver texten i fältet till höger.

Tack Sigge'
Hinner (orkar) inte ikväll, skall testa imorgon. Får se om det går att separera det från övriga metadata vilka jag inte vill ha ned, om inte blir det " ABC " för varje bild separat vilket föhoppningsvis skall funka.
Rolf

Tackar Sigge! Då lärde man sig något nytt om Lightroom den här veckan också. Det där hade jag missat totalt!

Det funkar ju klockrent!

Rolf, jag tycker inte du skall använda "Custom Text", använd "Caption" eller "Title"

Du skall inte skriva in texten i slideshowmodulen, skriv in den i library istället. Där är det väldigt enkelt att skiva in den på många bilder samtidigt. Gå till Library i grid-view, markera alla bilderna från Lyon, skrivn in "Lyon" i Caption-fältet. Då märks alla upp lika. På så vis kan du använda samma text för en grupp bilder. Om du vill ha en individuell text på någon bild redigerar du bara Caption på just den bilden - tex "Lyon - katedralen" osv.

Bör fungera bra.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto