Annons

LR till PS & tillbaka, som vadå? TIFF/PSD

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej
Jag satt med LR o letade efter en grej o råkade komma till:
Edit ->Preferences flik External editing.

Har jag haft en bild i PS o fixat med den så kommer den tillbaka till LR som TIFF.
Det står att detta skall ge bäst kvalité och minst problem.
Skulle jag ställa om till PSD så påstår texten att jag kan råka ut för problem med att se bilderna i LR.
Vad är bäst egentligen?
Jag vill ju egentligen ha kvar mina lagermasker men de försvinner väl med en TIFF?

Sedan är colorspace satt till ProPhoto RGB.
Borde inte detta värde vara satt till samma som i PS, jag tror jag har Adobe RGB i PS?
Nej jag har ingen heffa-skärm som kan visa varken AdobeRGB eller Propohoto RGB men det är i alla fall ingen TF-skärm.

Nu använder jag inte Photoshop men om jag förstår informationstexten i Lightroom korrekt så kan du mycket väl använda PSD - förutsatt att du i PS väljer "Maximize compability". Det är väl bara att prova - funkar det så är allt gott och väl.

Färgrymder är jag ingen expert på men det logiska vore väl att ändra inställningen i PS så att den är samma som i LR, dvs ProPhoto?

Hej
Jag satt med LR o letade efter en grej o råkade komma till:
Edit ->Preferences flik External editing.

Har jag haft en bild i PS o fixat med den så kommer den tillbaka till LR som TIFF.
Det står att detta skall ge bäst kvalité och minst problem.
Skulle jag ställa om till PSD så påstår texten att jag kan råka ut för problem med att se bilderna i LR.
Vad är bäst egentligen?
Jag vill ju egentligen ha kvar mina lagermasker men de försvinner väl med en TIFF?

Sedan är colorspace satt till ProPhoto RGB.
Borde inte detta värde vara satt till samma som i PS, jag tror jag har Adobe RGB i PS?
Nej jag har ingen heffa-skärm som kan visa varken AdobeRGB eller Propohoto RGB men det är i alla fall ingen TF-skärm.

Visst behålls lagren intakta med TIFF. Jag använder det själv. Se bara till att välja antingen " Edit Original" eller "Edit Copy" när du välojer att skicka bilden till PS igen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto