Annons

LR.spara bilderpå skiva, behålla tumbnails

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Satt precis o tittade igenom mina bilder som ligger i Lightroom och insåg att jag vill behålla bilderna som tumbnails, men för att spara utrymme så vill jag ha över dom på DVD-skivor/extern hårddisk

(fördelen med DVD skivor är att jag lätt kan göra dubbla kopior ifall en skulle gå sönder/förloras)

Går det att behålla tumbnailsen men ta bort bildfilerna från datorn?

Drömscenariot vore ifall det gick, och att LR även berättade vilken skiva dom ligger på (går visserligenatt lösas med ettiketer på skivorna och lägga in det som ett sökord i LR)

men det bästa vore ifall jag kunde klicka på en bild och LR säger åt mig "sätt in skiva 3" eller liknande!

någon som kan ha en idé på hur jag kan göra eller om det finns någon lösning?


GOD JUL till alla fotosidare!
 
Ja, om jag fattar Dig rätt så går det fint att göra så. Lightroom spara nämligen "thumbnails" (som det kallar Previews) i databasen, inte bland bilderna.

I mappen Lightroom finns en rätt bamsig fil (min är på 8 GB!) som heter Lightroom Database Previews.lrdata; det är där de ligger. Låt den ligga kvar där.

Sen sätter Du in DVD-skivan o när den är klar för bränning, skapar Du en ny folder på den via Lightrooms Librarymeny. När sen den foldern syns i det vänstra fältet på Lightroom kan Du dra dit de bilder Du vill ha där.

Bränn nu ut DVD:n. Där finns bilderna. Ta ur DVD:n. Nästa gång Du kör Lightroom, kommer den nya foldern att lysa röd, eftersom Lightroom inte hittar den. Men previews (i skala 1:1 om Du sparad dem så), all EXIF-info och alla justeringar Du gjort finns tillgängliga, och Du kan söka via nyckelord eller andra kriterier och hitta bilderna. Allt utan att behöva montera själva skivan.

Ditt "drömscenario" förblir dessvärre en dröm, åtminstone till en framtida ny version av LR: den vet inte vad den externa skivan heter, utan det får Du hålla reda på själv. Och när Du monterat den igen, får Du visa Lightroom var en av bilderna ligger, då hittar den alla de andra också.

Ett sista råd: externa, lösa hårddiskar är billigare per GB än DVD, och väldigt mycket lättare att hantera. Så dubbla kopior kan man ha så också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.